39.
1313
1 metende 14 ton.
7
20
18
10
14
16
7
1352 ton.
1313
Naaldwijk
Wateringen
Alphen
Zegwaart
Quintsheul
Poeldijk
’s-Gravesande
Loosduinen
te zamen 52
in 1881 51
Het getal marktschuiten tusschen ’s-Gravenhage en Rotterdam
vermeerderde met één.
De intrekking der plaatselijke verordening van 16 October
1860, waardoor een einde kwam aan de voorrechten, aan zooge
naamde vaste schippers toegekendheeft, gelijk hiervoren blijkt,
geen nadeeligen invloed op de scheepvaart uitgeoefend. Veeleer
is deze, ook in onafscheidelijk verband met de gestadige uit
breiding der gemeentetoegenomen inzonderheid wat vaartuigen
van grooter afmetingen betreft. Dat onze grachten voor deze
vaart in geenerlei opzicht voldoende zijn, behoeft geen betoog.
Maar het maakt bovenal een zonderlingen indruk dat bijv, het
naburige, kleine Delft toegankelijk is voor groote Rijnschepen,
die de veel uitgebreider residentie niet kunnen bereiken.
De behoefte aan meerdere los- en laadruimte doet zich dage
lijks sterker gevoelen.
Tot het vervoer van personen naar Leiden en Delft en
tusschenliggende plaatsen waren ook nu weder in dienst:
naar Leiden 3 volksschuitensamen metende 76 ton,
Delft 3 42
b. Te lande.
De exploitatie der Rijn- en Hollandsche spoorwegdienst ging
geregeld voort en gaf, althans voor zooveel deze gemeente
betreft, tot geene bijzondere opmerkingen aanleiding. Dat, in
het algemeen, het Regeeringstoezicht op de spoorwegdiensten
tot dusver onvoldoende is, bewijzen de al meer en meer voor
komende spoorwegongelukken.
1
1
1
I
1
1
1
y
y
y
y
y
n
y
y
y
y
y