39. 1313 1 metende 14 ton. 7 20 18 10 14 16 7 1352 ton. 1313 Naaldwijk Wateringen Alphen Zegwaart Quintsheul Poeldijk ’s-Gravesande Loosduinen te zamen 52 in 1881 51 Het getal marktschuiten tusschen ’s-Gravenhage en Rotterdam vermeerderde met één. De intrekking der plaatselijke verordening van 16 October 1860, waardoor een einde kwam aan de voorrechten, aan zooge naamde vaste schippers toegekendheeft, gelijk hiervoren blijkt, geen nadeeligen invloed op de scheepvaart uitgeoefend. Veeleer is deze, ook in onafscheidelijk verband met de gestadige uit breiding der gemeentetoegenomen inzonderheid wat vaartuigen van grooter afmetingen betreft. Dat onze grachten voor deze vaart in geenerlei opzicht voldoende zijn, behoeft geen betoog. Maar het maakt bovenal een zonderlingen indruk dat bijv, het naburige, kleine Delft toegankelijk is voor groote Rijnschepen, die de veel uitgebreider residentie niet kunnen bereiken. De behoefte aan meerdere los- en laadruimte doet zich dage lijks sterker gevoelen. Tot het vervoer van personen naar Leiden en Delft en tusschenliggende plaatsen waren ook nu weder in dienst: naar Leiden 3 volksschuitensamen metende 76 ton, Delft 3 42 b. Te lande. De exploitatie der Rijn- en Hollandsche spoorwegdienst ging geregeld voort en gaf, althans voor zooveel deze gemeente betreft, tot geene bijzondere opmerkingen aanleiding. Dat, in het algemeen, het Regeeringstoezicht op de spoorwegdiensten tot dusver onvoldoende is, bewijzen de al meer en meer voor komende spoorwegongelukken. 1 1 1 I 1 1 1 y y y y y n y y y y y

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1882 | | pagina 465