59. Opbrengst. 595,842.36 s - 87,939.70 s - 43,340.17 2,604.34 8,256.44 Het overzicht van de beweging, in 1882, aan het station ’s-Gravenhage der Hollandsche Ijzeren Spoorwegmaatschappij was tijdens de vaststelling van dit verslag nog niet ontvangen. Tot ons leedwezen moeten wij dus ook ditmaal de mededee- ling daarvan achterwege laten. Het vervoer per Rijnspoor van en naar het station ’s-Graven hage beliep: De tramwaydiensten tnsschen ’s-Gravenhage en Delft en die tusschen ’s-Gravenhage en Scheveningen beantwoordden aan redelijke eischen. Toch blijft ook hier noch veel te vragen en te wenschen over. Vrij algemeen bijv, is de klacht, dat de con ducteurs te weinig acht geven op den herhaalden wenk der voorbijgangers om opgenomen te worden; en dat de voerlieden niet steeds de plichtmatige oplettendheid in acht nemen ter voorkoming van ongelukken. Ook is het een treurig spel van het noodlot dat in sommige straten dezer gemeente de wissel plaatsen zijn aangelegd tegenover tapperijen; en het maakt voorzeker geen weldadigen indruk, conducteurs en voer lieden beurtelings hun post te zien verlaten om zich eenige oogenblikken te verkwikken aan de brondie het tegenwoordig zoo beteekenisvolle woord „vergunning” ten opschrift heeft. Dit verschijnsel kan onmogelijk het vertrouwen op de veiligheid van het verkeer verhoogen, evenmin als dit vertrouwen gewekt wordt door de omstandigheid dat op den stoomtram tusschen ’s-Gravenhage en Scheveningen de zorg voor den veiligen over tocht der reizigers is opgedragen aan slechts één persoonden machinist. Is dit laatste feit vooral niet gelijk te stellen met onverantwoordelijke roekeloosheid? Zoo ja, dat dan ook ieder, 398,429 reizigers 45,529.985 kilogr. vrachtgoederen. 1,889,494 bestelgoederen 154 stuks rijtuigen 8,417 vee

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1882 | | pagina 466