59.
Opbrengst.
595,842.36 s
- 87,939.70 s
- 43,340.17
2,604.34
8,256.44
Het overzicht van de beweging, in 1882, aan het station
’s-Gravenhage der Hollandsche Ijzeren Spoorwegmaatschappij
was tijdens de vaststelling van dit verslag nog niet ontvangen.
Tot ons leedwezen moeten wij dus ook ditmaal de mededee-
ling daarvan achterwege laten.
Het vervoer per Rijnspoor van en naar het station ’s-Graven
hage beliep:
De tramwaydiensten tnsschen ’s-Gravenhage en Delft en die
tusschen ’s-Gravenhage en Scheveningen beantwoordden aan
redelijke eischen. Toch blijft ook hier noch veel te vragen en
te wenschen over. Vrij algemeen bijv, is de klacht, dat de con
ducteurs te weinig acht geven op den herhaalden wenk der
voorbijgangers om opgenomen te worden; en dat de voerlieden
niet steeds de plichtmatige oplettendheid in acht nemen ter
voorkoming van ongelukken. Ook is het een treurig spel van
het noodlot dat in sommige straten dezer gemeente de wissel
plaatsen zijn aangelegd tegenover tapperijen; en het maakt
voorzeker geen weldadigen indruk, conducteurs en voer
lieden beurtelings hun post te zien verlaten om zich eenige
oogenblikken te verkwikken aan de brondie het tegenwoordig
zoo beteekenisvolle woord „vergunning” ten opschrift heeft.
Dit verschijnsel kan onmogelijk het vertrouwen op de veiligheid
van het verkeer verhoogen, evenmin als dit vertrouwen gewekt
wordt door de omstandigheid dat op den stoomtram tusschen
’s-Gravenhage en Scheveningen de zorg voor den veiligen over
tocht der reizigers is opgedragen aan slechts één persoonden
machinist. Is dit laatste feit vooral niet gelijk te stellen met
onverantwoordelijke roekeloosheid? Zoo ja, dat dan ook ieder,
398,429 reizigers
45,529.985 kilogr. vrachtgoederen.
1,889,494 bestelgoederen
154 stuks rijtuigen
8,417 vee