25.
voedsel de ontwikkeling der kinderen op de scholen wordt be
lemmerd, en voeding van gemeentewege noodzakelijk is om
goede vruchten van het onderwijs te kunnen trekken. De vraag
of er bezwaren van padagogischen en maatschappelijken aard
tegen dezen maatregel zijn, en of het mogelijk is deze in de
toepassing te vermijdenkan eerst daarna in aanmerking komen.
De ondergeteekenden hebben daarom allereerst inlichtingen
omtrent den feitelijken toestand gevraagd aan de hoofden der
scholen, en verder getracht zich op de hoogte te stellen,
of in deze gemeente en eldersook in het buitenlandwel op
dergelijke wijze voedsel aan de schoolkinderen wordt verstrekt.
Zij voegen als bijlagen hierbij de berichten van zeventien
hoofden van scholen en eenige inlichtingen omtrent hetgeen te
Parijs, eenige andere steden in het buitenland en Groningen
in dit opzicht geschiedt, waarbij in het bijzonder de aandacht
wordt gevestigd op de zeer interessante stukken omtrent Parijs
den Mémoire au conseil municipal van den prefect der Seine
(Herold} van 24 Januari 1880, de circulaire van Februari 1881
en het rapport van 2 November 1881.
De berichten der onderwijzers komen op het volgende neer
De vier hoofden der scholen voor minvermogenden berichten
allendat volgens hunne ondervinding op die scholen geene
kinderen zijn, voor wie de maatregel noodig zoude wezen.
Van de dertien hoofden der scholen voor onvermogenden
bericht ééndat de voeding van een vrij groot aantal
zijner leerlingen onvoldoende isvier deelen mededat „geene”,
vijf, dat slechts „enkele”, zeer „enkele”, „weinige” of
„zeer weinige”, één dat „niet vele”, één dat „5 of 6”,
één dat nauwelijks 25 hunner leerlingen onvoldoende gevoed
ter school komenzoodat afzonderlijke voeding voor hen noodig
of gewenscht is.
„De meeste onderwijzers voorzien van dergelijke voeding
een nadeeligen invloed op het onderwijs en de karaktervorming
der kinderenen deelensommigen vrij uitvoerig, hunne gronden
daarvoor mede. Enkelen meenen dat het verstrekken van voedsel
wel gunstig op het schoolverzuim zoude kunnen werken, ter-