25. De wijze van toepassing wordt uitvoerig geschetst in de bovengenoemde stukken. „Bij aandachtige lezing dier stukken blijkt echterdat de toe standen te Parijs in dit opzicht geheel andere zijn dan in Nederland; daarvan behoort men zich rekenschap te geven wanneer men op Parijs als voorbeeld voor ’s-Graeenhage wijst. „In den „Mémoire” van Januari 1880 wordt medegedeeld dat destijds reeds aan meer dan twee derde (bijna der scholen „Cantines” waren verbonden, waar de schoolkinderen warme spijzen van den concierge kochten. Toen was het dus reeds gewoonte, dat zeer vele leerlingen hun warm voedsel niet te huis bij hunne ouders maar op de scholen gebruikten, en er werd op een bestaanden toestand voortgebouwd, toen sedert 1881 het geven van voedsel op de scholen van gemeentewege werd georganiseerd. „Iets dergelijks bestaat te ’s-Gravenhage in het geheel niet; de levenswijze is hier geheel anders; reeds daarom kan Parijs niet als voorbeeld voor deze gemeente worden gesteld. Ook te ’s-Gravenhage kan echter op het bestaande worden voortgebouwd. Zooals werd medegedeeld wordt in twee groote bijzondere scholen van wege particulieren aan enkele kinderen, die daaraan behoefte hebben, warm voedsel gegeven. Toepassing hiervan ook op sommige gemeentescholen zoude zeer wenschelijk zijn. Dooreen grondig onderzoek naar die behoefte, en de wijze waarop hierin kan worden voorzien zoude een nuttig werk worden verricht. Deze hulp en onderstand in speciale gevallen buiten de gewone armenzorg ligt niet op den weg der gemeente, maar kan veel beter en behoort ook door particuliere krachten te geschieden. De ondervinding hier en elders opgedaan kan dan worden geraadpleegd; in dat opzicht wordt o. a. verwezen naar den arbeid der commissie tot bevordering van schoolbezoek te Gro ningen, die sedert ongeveer 9 jaren gedurende den winter drie malen per week warme spijzen uit de volksgaarkeuken ver schaft aan de leerlingen der scholen, die daaraan behoefte heb ben. Volgens ontvangen bericht werkt dit zeer goed op het schoolbezoek en de kinderen en maken van de 3000 leerlingen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1883 | | pagina 306