25.
1883tot haar leedwezen niet toegevendat het hare bezwaren
oploste.
Het nadeelaan het samentreffen van twee schoolbevolkingen
verbondendat haar indertijd geleid had tot de bedenking
tegen het bouwen eener school voor minvermogenden aan de
Schelpkade naast de bestaande burgerschool (1ste soort), en op
grond waarvan door Uwen Raad een huis in de Kerkstraat was aan
gekocht en afgebroken, ten einde den toegang tot die school aldaar
aan te brengenwoog naar hare meening in i:asu veel minder
zwaar, daar ééne der scholen eene bewaarschool was, en
dus niet, zooals aan de Schelpkade het geval ware geweest,
kinderen van denzelfden leeftijd en van verschillende standen
in de maatschappij elkander zouden ontmoeten.
Gaarne nam de Commissie van de verbetering van den maat-
schappelijken en zedelijken toestand van de bedoelde buurt
kennis; zij meende echter te mogen betwijfelen, of alle reden
tot bezorgdheid voor de ouders of verzorgers der kinderen
weggenomen ware, en zij werd in die opvatting versterkt door
het haar medegedeelde feitdat er onder hen warendie het stellig
voornemen koesterden hunne kinderenwelke thansingevolge
de lijdelijke school wij kverdeelmgaan de Kerkstraat school
gingen, met de opening der school aan het Ledig Erf van
de openbare school weg te nemen, daar zij tegen de ligging
dier school bezwaar hadden. Zij meende daaromonder hand
having van hare aanvankelijk te berde gebrachte bezwaren,
tevens de betuiging van haarleedwezen niet te mogen achterwege
houdendat haar niet vroeger de gelegenheid was gegeven
hare bedenkingen ter sprake te brengen, en zij zich aldus voor
een voldongen feit geplaatst zag, terwijl zij daarbij den wensch
uitte, dat het College van Dagelijksch Bestuur mocht goed
vinden haar in het vervolg wederomevenals vroegerde
plannen van nieuwe scholen toe te zenden, ten einde zij aldus
in staat werd gesteld daaromtrent te adviseeren.
Bij het memoreeren dezer zaak, waarvaji zij den uitslag in
het belang van het onderwijs en van de schoolgaande kinderen
bljjft betreurenkan de Commissie niet nalaten een woord van