4e 5e 40 2e 36 8 zoodat van 119 in de 3e klasse door twee leerlingen aan geschiedenis, aard rijkskunde natuurkunde en natuurlijke historie door eene aan het Hoogduitsch; door eene aan de natuurlijke historie; door vier leerlingen aan wis- en natuurkunde; door eene aan geschiedenis, wis- en natuur kunde en natuurlijke historie; door eene aan geschiedenis, aardrijkskunde, wis- en natuurkunde; door eene aan natuurkunde. De directrice voorziet dat van dit recht meer en meer ge bruik zal worden gemaakt vooral door die leerlingen, welke in eenige vakken onvoldoende cijters verkrijgen. Reeds nu werkt dit, naar hare meening, demoraliseerend op den toestand der geheele school en zou het zeer wenschelftk zijn indien deze be paling afgeschaft werd, terwijl in zeer bijzondere gevallen het Dagelijksch Bestuur vrijstelling zou kunnen verleenen. Ook in onze vergadering gingen stemmen op in denzelfden geest, die echter van andere zijde wedersproken werden, vooral omdat men aan de ouders volkomen vrijheid wilde laten om te beoor- deelen of hunne kinderen in staat zijn al de lessen naar be- hooren te volgen. In ieder geval werkt de bepaling nog te kort om nu reeds voorstellen te doen daarop terug te komen. De le, 2e, 3e en 4e klasse zijn ieder in twee afdeelingen gesplitst. De uitslag der overgangsexamens was dat van 35 leerlingen van de le kl. bevorderd werden naar de 2e kl. 23, (waaronder 2 naar herexamen); bevorderd werden naar de 3e kl. 34 (waaronder 1 naar herexamen); 3e kl. bevorderd werden naar de 4e kl. 28 4e „5e „8; leerlingen bevorderd werden 93, waaronder 3 na herexamen. Aan acht leerlingen der hoogste klasse kon een diploma wor- T) T> y> n T) n T) n n n n ft

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1884 | | pagina 383