4e
5e
40
2e
36
8
zoodat van 119
in de 3e klasse door twee leerlingen aan geschiedenis, aard
rijkskunde natuurkunde en natuurlijke historie
door eene aan het Hoogduitsch;
door eene aan de natuurlijke historie;
door vier leerlingen aan wis- en natuurkunde;
door eene aan geschiedenis, wis- en natuur
kunde en natuurlijke historie;
door eene aan geschiedenis, aardrijkskunde,
wis- en natuurkunde;
door eene aan natuurkunde.
De directrice voorziet dat van dit recht meer en meer ge
bruik zal worden gemaakt vooral door die leerlingen, welke in
eenige vakken onvoldoende cijters verkrijgen. Reeds nu werkt
dit, naar hare meening, demoraliseerend op den toestand der
geheele school en zou het zeer wenschelftk zijn indien deze be
paling afgeschaft werd, terwijl in zeer bijzondere gevallen het
Dagelijksch Bestuur vrijstelling zou kunnen verleenen. Ook in
onze vergadering gingen stemmen op in denzelfden geest, die
echter van andere zijde wedersproken werden, vooral omdat
men aan de ouders volkomen vrijheid wilde laten om te beoor-
deelen of hunne kinderen in staat zijn al de lessen naar be-
hooren te volgen. In ieder geval werkt de bepaling nog te
kort om nu reeds voorstellen te doen daarop terug te komen.
De le, 2e, 3e en 4e klasse zijn ieder in twee afdeelingen
gesplitst.
De uitslag der overgangsexamens was dat van
35 leerlingen van de
le kl. bevorderd werden naar de 2e kl. 23,
(waaronder 2 naar herexamen);
bevorderd werden naar de 3e kl. 34
(waaronder 1 naar herexamen);
3e kl. bevorderd werden naar de 4e kl. 28
4e „5e „8;
leerlingen bevorderd werden 93, waaronder 3
na herexamen.
Aan acht leerlingen der hoogste klasse kon een diploma wor-
T)
T>
y>
n
T)
n
T)
n
n
n
n ft