21.
en aan verschillende Rijks- en gemeentescholen zijn geplaatst.
Juist het groote aandeel, dat onze Academie in de vorming
dier leeraars heeftgaf den Raad aanleidingom den Minister
van Binnenl. Zaken te verzoekenin de jaarlijksche examen
commissie, die bijna uitsluitend uit Amsterdamsche leeraren
bestond, ook een of meer leeraren onzer Academie te benoemen.
In een particuliere audiëntie door ZExc. welwillend in September
jl. aan Voorzitter en Secretaris van den Raad van Bestuur ver
leend, werd dit billijk verzoek uiteengezet en zou door den Minis-
ster in gunstige overweging genomen worden. Uit de dezer dagen
bekend geworden samenstelling dier commissie blijkt echter, dat
de Minister aan dat verzoek geen gevolg heeft gegeven, wijl
geen onzer leeraren daarbij is benoemd.
In de Afdeeling A. (elementair onderwijs) oefenden zich 177
eerstbeginnenden naar draad- en meetkunstige figuren. De twee
laagste klassen van Afdeeling B. (gronden van het teekenen
naar pleisterafgietselsgraphische voorbeelden en meer saam-
gestelde ornamenten) werden door 118 leerlingen bezocht. Aan
het teekenen naar fragmentpleister en het groot antiek beeld werd
door 24 en 15 leerlingen deelgenomen. Alleen de klasse van
het naakt model bleef kwijnen en bevatte slechts zeven teekenaars.
Daarentegen werd de afdeeling C. (Ornament) door 73 leer
lingen bezocht; 33 leerlingen volgden den cursus in de afdeeling
D. (Boetseeren).
De eerste klasse der Afdeeling E. (Bouwkunde) bestond uit
117 leerlingen; de tweede klasse eerste en tweede Afd. uit 33
leerlingen. Het ontwerpen van trappen en kappen en het maken
van construction hielden 42 leerlingen bezigterwijl 22 jongelieden
in de hoogste klasse zich in het ontwerpen van gebouwen oefenden.
Aan den cursus voor ontleedkunde werd door 14 leerlingen
deelgenomenaan die in de compositie en kunstgeschiedenis
door een twaalftal, terwijl de cursus in de doorzichtkunde door
16 leerlingen gevolgd werd. Het onderwijs in de beschrijvende
meetkunde werd aan 26 leerlingen gegeven. Dertien jongelieden
volgden den cursus voor landmeetkunde; 85 leerlingen ontvingen
onderricht in het rekenen.