59. f 14.25 12.— 6.50 15.— 8.— Door den grooten aan- en invoer was er ruimschoots werk en hielden duizenden zich met het herstellen der haringnetten, het verschepen en verzenden bezig. Vier scheepstimmerwerven vonden voortdurend werk in den aanbouw van nieuwe schepen en het herstellen van in gebruik zijnde. Zeilmakerijen maakten door uitbreiding van het getal schepen en van de loggervloot, van Scheveningen uitgerust, goede zaken. Tegelijk met de uitbreiding der vloot namen de kuiperijen en mandenmakerijen toeevenzoo de blokmakerijen en smederijen. De middelen van vervoer laten niets te wenschen over, dank zij de welwillendheid der Holl. en Rijnspoorwegmaatschappijen, die den handel zeer ten goede komt, en waardoor het mogelijk wordt de visch in den kortst mogelijken tijd door geheel Engeland België en Duitschland te verzenden. Van de rubriek Fabrieksnijverheid valt niets nieuws te vermelden. De uitgebreide nettenfabriek der heeren M. Paeseb en C°. bewees bij voortduring door haar aftrek in het binnenland en haar uitvoer naar Frankrijk, dat zij met het buitenland kan concurreeren. Op nieuw bleek in 1884 de wenschelijkheidja noodzakelijk heid eener haven. Het aandoen van vreemde havens door de meest geldehde prijs laagste prijs IJle steurharing per 1000 stuks hoogste prijs meest geldende prijs laagste prijs De prijzen der pekelharing waren per gepakte ton: hoogste prijs f 15.25 meest geldende prijs 12. laagste prijs 10. De bruto-besomming der haringvloot bedroeg f 1,708,250 de netto-besomming f 1,328,334. Alzoo gemiddeld per schip f 6,812.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1884 | | pagina 494