39
n
I
Waren de prijzen der haring in 1884- laag, in 1885 werd
nog minder besteed. De redenen hiervan waren tweeerlei.
1°. De groote partijen haring, die in 1884 onverkocht
bleven, hetwelk de kooplieden noopte tot grootere voorzichtig
heid in het aankoopen.
2°. De mindere aftrek naar het buitenland (n.l België
Duitschland en Amerika) in vergelijking met vorige jaren.
Dit laatste feit moet deels gezocht worden in den gedrukten
toestand der werkzaamheden onder den arbeidenden stand
door welke klasse het grootste gedeelte der haring wordt
verbruiktdeels in de concurrentie die zich allerwege opdoet.
Denemarken Noord-Duitschland en Engeland zijn in de laatste
jaren naast Nederland op alle markten als mededingers op
getreden.
De handelsrelatiën tusschen Scheveningen Vlaardingen en
Maassluis waren zeer levendig en verschaften veel werk aan
de binnenlandsche scheepvaart. Langs dezen weg werden voor
de visscherij aangevoerd 5.278.198 KG. ruw zout; verbruikt
werden op zee 0.180.522 KG. en aan land 944.085 terwijl
uit zee werden teruggebracht 186.322 KG. Een bomschuit
moest tengevolge van aanvaring in zinkenden toestand dooi
de bemanning verlaten worden.
Zeven menschenlevens zijn te betreuren. Veel vischwant ging
er gedurende dit jaar verlorenveroorzaakt door het moed
willig afkappen der netten door Engelsche en Belgische vis-
schers. liet optreden der Regeering om aan deze vernielzucht
paal en perk te stellen is dringend noodig. De uitzending
van een oorlogsvaartuig ter bescherming der Nederlandsche
visschersvaartuigen op de Noordzee blijkt geheel en al on
voldoende te zijn. De ijver waarmede de Belgische Regeering
zich in deze zaak mengt doet op eene verandering hopen.
De haringvisscherij bracht weder groote bedrijvigheid en
verschafte weer aan vele handen werk.
De vier scheepstimmerwerven hadden niet zooveel werk als
in vorige jaren de meeste schepen worden gebouwd om eerst
later koopers te vinden. Zeilmakerijen deden door uitbreiding
der loggervloot van Scheveningen goede zaken.