«3
De regeling
aanvang, enz.
overgegaan, doch in
onderwijs gegeven,
methode, tijd van i
schillend.
Ook de ondergeteekenden, zijn hoogelijk ingenomen met
het geven van goed teekenonderwijs op de lagere scholen.
Zij achten het van zoo groot nut, dat de tijd daarvoor op
alle scholen behoort te worden gevonden.
Toch beeft nadere overweging geene verandering gebracht
in hunne weening, waarmede Uwe Commissie, blijkens
Deze opdracht gaf ons aanleiding de regeling van liet
teekenonderwijs op die scholen op nieuw ernstig te over
wegen, waarbij wij met belangstelling kennis namen, zoowel
van de adviezen van den Districts- en den Arrondissements-
schoolopziener, als vooral van het uitvoerig, zeer belangrijk
verslag, in September 1885 aan de plaatselijke Commissie
van Toezicht op het Lager Onderwijs te Amsterdam, uitge-
braclit, door eene Commissie van deskundigen uit.haar midden.
De toestand van het teekenonderwijs, op de openbare
lagere scholen in deze gemeente, was ons gebleken, zoowel
uit de berichten, die de Heer Districts-Schoolopziener blijkens
zijnen brief van 13 Febr. 1885 van de hooiden dier scholen
ontving, waarvan ons welwillend inzage werd verleend, en
welke omtrent negentien scholen voor onvern.ogenden en
minvermogenden ingezonden, tien toestand in October 1881
aangeven, als uit de verslagen van de hooiden der scholen
over 1885. In 1885 werd op 18 van de 22 scholen teeken
onderwijs gegeven, op 13 aan jongens en meisjes, op 5 aan
jongens alleen, op 11 scholen in alle klassen, op de meeste
overige in de 4, 6 of 8 hoogste klassen, in twee alleen op
de hoogste klasse, van 1 tot 5 uren in tie week. Óe
opgaven tier onderwijzers tonnen aan, dat bijna allen zeer
ingenomen zijn met het teekenonderwijs en dit van groot
belang voor tie kinderen achten. In October 1884 achtten
slechts drie van de 19 onderwijzers de invoering daarvan op
verschillende gronden niet wenschelijk de 16 andere waren
er allen groote voorstanders van, 4 van hen waren toen,
wegens enkele plaatselijke bezwaren, nog niet tot invoering
1885 werd ook in die scholen teeken-
van het onderwijs
was echter zeer ver-