24
5
en
it) De 5® klasje bestond toen niet, uit 8 leerlingen zouals in
Uwe vergadering werd gelegd, maar uit 24
onze commissie zich
aan Burgemees-
uitvoerig rapport nedergelegd, waarmede
vereenigde, werd ter kennisneming gezonden
ter en Wethouders.
Onder verwijzing daarnaar wenschen wij thans slechts kort
de drie punten in Uwe vergadering behandeld, te bespreken.
Het aantal lesuren per week in wis-, natuur- en scheikunde
en natuurlijke historie aan deze school wijst, naar onze mee-
ning, geen te hoog cijfer aan Het totaal dier uren (16, 5,
3 en 7) komt vrijwel overeen met dat in andere gemeenten.
Ook de omvang der leerstof in deze vakken kan niet te uit
gebreid worden genoemd, hetgeen eene vergelijking van het
programma dezer school met dat der andere instellingen kan
aantonnen. Meerdere beperking van het onderwijs in deze vak
ken komt ons voor de algemeene ontwikkeling der meisjes
niet wensehelijk voor. Ook kunnen de eisehen voor enkele
vakken bezwaarlijk lager worden gesteld, wil het onderwijs
in de exacte wetenschappen een afgerond geheel blijven vormen.
Alleen zou liet aanbeveling verdienen met de algebra niet te
beginnen vóór de 3« klasse, en liet onderricht 'n het boek
houden eenigszins te beperken, waaromtrent voor den volgenden
cursus voorstellen zullen worden gedaan.
Behoudens enkele uitzonderingen, valt bij de leerlingen
grootere voorliefde waar te nemen voor de letterkundige vak
ken, maar dat er slechts weinig belangstelling bestaat voor
de exacte wetenschappen kan niet worden toegegeven. Niet
tegenstaande de ouders het recht hebben om vrijstelling van
het bijwonen der lessen in deze vakken voor hunne kinde
ren te vorderen, wordt er weinig gebruik van gemaakt. In
1X83 namen slechts 4 leerlingen van de hoogste twee klas
sen geen deel aan enkele lessen in de exacte wetenschappen.
In 1884 bedroeg dit getal II, van welke I uit de 2e, 3
uit de 3e, 6 uit de 4e en 1 uil de 5e klasse. In 1885
steeg dit getal tot 13, van welke 3 uit de 3', 2 uit de 4e
8 uit do 5e klasse (I). In 1886 daalde dit getal tot