24
in 1885.
.r
17 24
het oordeel
door
van
van welke 1 uit de 3e, 3 uit de 4«-
Neemt men
en 1 uit de 5C klasse,
hierbij in aanmerking dat in die jaren de school
bezocht werd in 1885 door 141. in 1884 door 143. in 1885
114 leerlingen, alsmede dat
vrijstellingen slechts één of twee vak-
hieruit niet kunnen opleiden dat
vele ouders het onderwijs in de wis- en natuurkundige vak
ken voor hunne dochters niet wenschelijk achten.
Over de methode bij het onderwijs in de natuur- en schei
kunde kan verschillend worden gedacht. Het is hier de plaats
niet daarover uitvoerig te spreken. Evenwel zou, ook naar
onze meening, de belangstelling in deze vakken zeer zeker
worden bevorderd, indien het onderwijs ni'nder in wiskun
digen vorm en meer in verband met de eischen en behoeften
van het practische leven der meisjes werd ingericht Wij
hebben dan ook de wenschelijkheid hiervan aan
der directrice onderworpen.
Wat eindelijk het teekenonderwijs betreft, zoo komt het
ons voor dat hierbij eene verwarring schijnt te bestaan tusschen
hand- en rechtlijnig teekenen.daar men van eerstgenoemd
onderwijs de vruchten van laatstgenoemd verwacht.
Gelijk boven gezegd werd bedraagt het aantal leerlingen 114.
Zij zijn verdeeld als volgt
1”
2e
4e
5e
klasse 28 leerlingen, tegen 29 leerlingen in 1885.
23 28
27 - 27
19 29
door 157 en in 1886 door
verscheidene van die
ken betreffen, dan zal men
Totaal 114 leerlingen, tegen 137 leerlingen i
Voor den cursus 1886 7 werd vrijstelling verlangd
I leerling uit de 3e klasse en 2 uit de 4C klasse
de lessen in wis-, natuur- en scheikunde door 1 leerling
der 4C klasse en 1 uit de 5C klasse van de lessen in wis-,
natuur- en scheikunde, geschiedenis, aardrijkskunde en na
tuurlijke historie.
Aan het onderwijs in de gymnastiek, dat geheel faculta-