39. 39. 12.775 vee Hollandsche Spoor- en tonnenmaat met het voorgaande jaar zijn verklaring vindt. Bij voortduring bleek in het afgeloopen jaar het gebrek aan voldoende los- en ligplaatsen. Zooals blijkt in VII werden in den loop van 1886 door sommige schippers bezwaren gemaakt tegen de uniforme helling van 3 ets. per scheepstontot nog toe echter is daarin geen verandering gebracht. b. Te lande. Wat betreft de exploitatie der Rijn- en wegmaatschappijen zijn ons alleen omtrent eerstgenoemde Maatschappij bijzonderheden bekend geworden. station ’s Gravenhage werden aangevoerd opbrengst De Kamer wendde zich tot I. De Tweede Kamer der Staten-Generaal <i. tot ondersteuning van het verzoek der firma Ribbink, van Bork en Co., fabriekanten van electrisclie toestellen te Am sterdam, om uit het ontwerp tot wettelijke regeling der gemeenschap per telephoon eenige bepalingen weg te laten waardoor deze industrie zou worden gedrukt en welke tot verhooging van den abonnementsprijs zouden moeten leiden. De Kamer besloot het adres te ondersteunen op grond van de belangrijke plaats, welke de telephonie in de nijverheid inneemt. b. tot ondersteuning van het adres der firma Beynes c. s. rij- tuigfabriekanten om herziening der bestaande tariefwetgeving. Deze beslissing der Kamer rustte op de overweging dat de nijver heid in ons land, hoewel volkomen in staat met de buitenlandsche te concurreeren, door de beschermende rechten van het buiten land tegenover onzen vrijen handel dreigt te gronde te gaan- c. tot ondersteuning van een adres van den heer II A. van Beüningen te Utrecht, houdende bezwaren tegen het wetsvoorstel tot heffing van een statistiekrecht bij den in- en uitvoer van vrije goederen en tot wijziging van het tarief der invoerrechten. De Kamer meende dat adres haar adhesie te moeten verleenen omdat ook volgens haar oordeel de industrie geen zwaardere lasten belmoren te worden opgelegd. d. naar aanleiding van het voorgesteld wetsontwerp tot bevordering der suikercultuur op Java betuigde de Kamer in een adres haar ingenomenheid met genoemde voorstellen, over tuigd als zij was dat door ontheffing van zware lasten, de belangen dezer industrie gebaat zouden worden. e. naar aanleiding van het voorgesteld wetsontwerp tot regeling der gemeenschap per telephoon De Kamer meende bare bezwaren te moeten gronden op de vrees dat door toe passing der voorgestelde wettelijke bepalingen de abonne mentsprijs zou worden verhoogd, zoodat zij het ontwerp met het oog daarop gewijzigd gaarne zou zien aangenomen. II. Zijne Exc. den Minister van BinnenlandscheZaken, naar aan leiding van een adres aan haar gericht door J W. Bitter c. s. Van en naar 529.907 reizigers met een 68.236.680 KG. vrachtgoed 1.843.898 bestelgoed 172 stuks rijtuigen van f 540.735.82 - 123.279.75 - 58.823.55» - 2.579.06 - 7259.16 Omtrent de explotatie der stoom- en paardentrams te dezer stede viel niets bijzonders op te merken. VIII. Samenstelling en handelingen der Kamer. De Kamer onderging wat het personeel barer leden betreft geene verandering. De heeren L. S. Enthoven en A. Schroot, beiden aan de beurt van aftreding, gaven den wensch te kennen voor eene herbenoeming niet meer in aanmerking te komen. De Kamer verliest in deze leden warme voorstanders van de nationale nijverheid, die mede wegens hunne welwillendheid en vriendelijken omgang steeds in aangename herinnering zullen blijven. De heer Enthoven was sedert 1 Januari 1875 lid en gedurende de laatste zeven jaren Voorzitter plaatsvervanger der Kamer, terwijl de Heer Schroot acht jaren, met groote toewijding de belangen der nijveren voorstond. De Kamer hield 11 gewone en 5 buitengewone vergaderingen. Van de voornaamste onderwerpen daarin behandeld volgt hierachter een beknopt overzicht.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1886 | | pagina 531