39.
39.
12.775 vee
Hollandsche Spoor-
en tonnenmaat met het voorgaande jaar zijn verklaring vindt.
Bij voortduring bleek in het afgeloopen jaar het gebrek
aan voldoende los- en ligplaatsen.
Zooals blijkt in VII werden in den loop van 1886 door
sommige schippers bezwaren gemaakt tegen de uniforme helling
van 3 ets. per scheepstontot nog toe echter is daarin geen
verandering gebracht.
b. Te lande.
Wat betreft de exploitatie der Rijn- en
wegmaatschappijen zijn ons alleen omtrent eerstgenoemde
Maatschappij bijzonderheden bekend geworden.
station ’s Gravenhage werden aangevoerd
opbrengst
De Kamer wendde zich tot
I. De Tweede Kamer der Staten-Generaal
<i. tot ondersteuning van het verzoek der firma Ribbink,
van Bork en Co., fabriekanten van electrisclie toestellen te Am
sterdam, om uit het ontwerp tot wettelijke regeling der
gemeenschap per telephoon eenige bepalingen weg te laten
waardoor deze industrie zou worden gedrukt en welke tot
verhooging van den abonnementsprijs zouden moeten leiden.
De Kamer besloot het adres te ondersteunen op grond van
de belangrijke plaats, welke de telephonie in de nijverheid
inneemt.
b. tot ondersteuning van het adres der firma Beynes c. s. rij-
tuigfabriekanten om herziening der bestaande tariefwetgeving.
Deze beslissing der Kamer rustte op de overweging dat de nijver
heid in ons land, hoewel volkomen in staat met de buitenlandsche
te concurreeren, door de beschermende rechten van het buiten
land tegenover onzen vrijen handel dreigt te gronde te gaan-
c. tot ondersteuning van een adres van den heer II A.
van Beüningen te Utrecht, houdende bezwaren tegen het
wetsvoorstel tot heffing van een statistiekrecht bij den in-
en uitvoer van vrije goederen en tot wijziging van het tarief
der invoerrechten. De Kamer meende dat adres haar adhesie
te moeten verleenen omdat ook volgens haar oordeel de industrie
geen zwaardere lasten belmoren te worden opgelegd.
d. naar aanleiding van het voorgesteld wetsontwerp tot
bevordering der suikercultuur op Java betuigde de Kamer in
een adres haar ingenomenheid met genoemde voorstellen, over
tuigd als zij was dat door ontheffing van zware lasten, de
belangen dezer industrie gebaat zouden worden.
e. naar aanleiding van het voorgesteld wetsontwerp tot
regeling der gemeenschap per telephoon De Kamer meende
bare bezwaren te moeten gronden op de vrees dat door toe
passing der voorgestelde wettelijke bepalingen de abonne
mentsprijs zou worden verhoogd, zoodat zij het ontwerp met
het oog daarop gewijzigd gaarne zou zien aangenomen.
II. Zijne Exc. den Minister van BinnenlandscheZaken, naar aan
leiding van een adres aan haar gericht door J W. Bitter c. s.
Van en naar
529.907 reizigers met een
68.236.680 KG. vrachtgoed
1.843.898 bestelgoed
172 stuks rijtuigen
van f 540.735.82
- 123.279.75
- 58.823.55»
- 2.579.06
- 7259.16
Omtrent de explotatie der stoom- en paardentrams te dezer
stede viel niets bijzonders op te merken.
VIII. Samenstelling en handelingen der Kamer.
De Kamer onderging wat het personeel barer leden betreft
geene verandering.
De heeren L. S. Enthoven en A. Schroot, beiden aan de
beurt van aftreding, gaven den wensch te kennen voor eene
herbenoeming niet meer in aanmerking te komen.
De Kamer verliest in deze leden warme voorstanders van
de nationale nijverheid, die mede wegens hunne welwillendheid
en vriendelijken omgang steeds in aangename herinnering
zullen blijven.
De heer Enthoven was sedert 1 Januari 1875 lid en gedurende
de laatste zeven jaren Voorzitter plaatsvervanger der Kamer,
terwijl de Heer Schroot acht jaren, met groote toewijding
de belangen der nijveren voorstond.
De Kamer hield 11 gewone en 5 buitengewone vergaderingen.
Van de voornaamste onderwerpen daarin behandeld volgt
hierachter een beknopt overzicht.