g 5. Schoolgebouwen, Schoolmeubelen, enz. 23 de uitkomsten van het onderwijs in de wiskunde en het Fransch. Het waarnemend hoofd der school aan de Schelpkade betreurt het, dat altijd alle kinderen aan het onderwijs in elk vak moeten deelnemen. Het aanleeren van de Fransche taal is volgens hem voor vele kinderen een groot struikelblok, evenals zulks in de hoogere klasse, hoewel in veel geringer mate, met de wiskunde het geval is. Over het gebrek aan aanleg bij vele leerlingen om die taal te leeren, wordt ook door het hoofd der burgerschool aan de Waalstraat geklaagd en geeft hem aanleiding om op eene nieuwe regeling voor het onderwijs in dit vak aan te dringen, welke in boofdzaak daarop zou ueerkomen, dat leerlingen, wegens gebrek aan aanleg voor die taal, door het hoofd der school van dit onderwijs uit. gesloten zouden kunnen worden. Onze Commissie kan zich daarmede niet vereenigen «Geenszins» schreef zij bereids aan Burgemeester en Wethouders, naar aanleiding eener soortgelijke opmerking in het verslag over 1886 «kunnen wij toegeven, dat het wenschelijk is opdebur- gerscholen der eerste soort het onderwijs in het Fransch, de Wiskunde en het teekenen niet aan alle leerlingen te geven Immers zulks zou allicht aanleiding geven tot de splitsing der klassen in twee afdeelingen. De leerlingen welke dit on derricht niet kunnen volgen behooren op die scholen niet te huis.» De nieuwe school in de Lombards!raat werd in de maand Juli van het afgeloopen jaar betrokken. Zij heeft 2 lokalen oorspronkelijk ingericht voor 48 en 10 lokalen voor 40 leer lingen. Door het aanbrengen van nog eenige banken in sommige okalen kon het aantal plaatsen van 496, op 510 gebracht worden. De indeeling der lokalen, de ligging der speelplaats en de schoolmeubelen voldoen aanvankelijk goed. De school aan de Juffrouw Idastraat met 8 klassen is primo Juli 11. overgeplaatst naar de Lijnbaan en telt thans 12 klassen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1887 | | pagina 322