g 5. Schoolgebouwen, Schoolmeubelen, enz.
23
de uitkomsten van het onderwijs in de wiskunde en het
Fransch.
Het waarnemend hoofd der school aan de Schelpkade betreurt
het, dat altijd alle kinderen aan het onderwijs in elk vak moeten
deelnemen. Het aanleeren van de Fransche taal is volgens
hem voor vele kinderen een groot struikelblok, evenals zulks
in de hoogere klasse, hoewel in veel geringer mate, met de
wiskunde het geval is. Over het gebrek aan aanleg bij vele
leerlingen om die taal te leeren, wordt ook door het hoofd
der burgerschool aan de Waalstraat geklaagd en geeft hem
aanleiding om op eene nieuwe regeling voor het onderwijs
in dit vak aan te dringen, welke in boofdzaak daarop zou
ueerkomen, dat leerlingen, wegens gebrek aan aanleg voor
die taal, door het hoofd der school van dit onderwijs uit.
gesloten zouden kunnen worden.
Onze Commissie kan zich daarmede niet vereenigen «Geenszins»
schreef zij bereids aan Burgemeester en Wethouders, naar
aanleiding eener soortgelijke opmerking in het verslag over
1886 «kunnen wij toegeven, dat het wenschelijk is opdebur-
gerscholen der eerste soort het onderwijs in het Fransch, de
Wiskunde en het teekenen niet aan alle leerlingen te geven
Immers zulks zou allicht aanleiding geven tot de splitsing
der klassen in twee afdeelingen. De leerlingen welke dit on
derricht niet kunnen volgen behooren op die scholen niet
te huis.»
De nieuwe school in de Lombards!raat werd in de maand
Juli van het afgeloopen jaar betrokken. Zij heeft 2 lokalen
oorspronkelijk ingericht voor 48 en 10 lokalen voor 40 leer
lingen.
Door het aanbrengen van nog eenige banken in sommige
okalen kon het aantal plaatsen van 496, op 510 gebracht
worden. De indeeling der lokalen, de ligging der speelplaats
en de schoolmeubelen voldoen aanvankelijk goed.
De school aan de Juffrouw Idastraat met 8 klassen is primo
Juli 11. overgeplaatst naar de Lijnbaan en telt thans 12 klassen