46
2e Riolen.
Waterverversching
In aansluiting met de mededeelingen, voor
komende in het verslag over 1886, laten wij
hier volgen de werkzaamheden ten behoeve der
waterverversching in 1887 verricht.
Tusschen de Gasfabriek en de Laan van
Meerdervoort kwam het Kanaal met de beide
bruggen geheel gereed. In September ontstonden
eenige afschuivingen aan de taluds, die voor dit
gedeelte onder een beloop van 1 op 1 met
brikken waren bekleed. Ten einde daarin ver
betering te brengen werd besloten de brikglooi-
ing, voor zoover deze onder water komt, door
bazalt te vervangen, waarvan de kosten, vol
gens overeenkomst met den aannemer, f 6880.50
bedroegen.
Een verschil met de Hollandsche Ijzeren
Spoorwegmaatschappij omtrent het eigendoms
recht van een gedeelte terrein nabij de Laan
van Meerdervoort, maakte het noodzakelijk in
het ontwerp der brug in die Laan eenige wij
ziging te brengen, waardoor zij de richting
volgende die laan onder een hoek van 43u
het kanaal snijdt.
Van de Laan van Meerdervoort tot aan het
Stoomgemaal werden de duingronden vergraven.
Met het oog op de noodzakelijke sluiting van
de scheepvaart en ook in verband met de ge-
heele regeling van het zandvervoer kon het
verder verdiepen en onder profil brengen van
dit kanaalgedeelte nog niet ter hand genomen
worden.