46 2e Riolen. Waterverversching In aansluiting met de mededeelingen, voor komende in het verslag over 1886, laten wij hier volgen de werkzaamheden ten behoeve der waterverversching in 1887 verricht. Tusschen de Gasfabriek en de Laan van Meerdervoort kwam het Kanaal met de beide bruggen geheel gereed. In September ontstonden eenige afschuivingen aan de taluds, die voor dit gedeelte onder een beloop van 1 op 1 met brikken waren bekleed. Ten einde daarin ver betering te brengen werd besloten de brikglooi- ing, voor zoover deze onder water komt, door bazalt te vervangen, waarvan de kosten, vol gens overeenkomst met den aannemer, f 6880.50 bedroegen. Een verschil met de Hollandsche Ijzeren Spoorwegmaatschappij omtrent het eigendoms recht van een gedeelte terrein nabij de Laan van Meerdervoort, maakte het noodzakelijk in het ontwerp der brug in die Laan eenige wij ziging te brengen, waardoor zij de richting volgende die laan onder een hoek van 43u het kanaal snijdt. Van de Laan van Meerdervoort tot aan het Stoomgemaal werden de duingronden vergraven. Met het oog op de noodzakelijke sluiting van de scheepvaart en ook in verband met de ge- heele regeling van het zandvervoer kon het verder verdiepen en onder profil brengen van dit kanaalgedeelte nog niet ter hand genomen worden.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1887 | | pagina 52