24
B- Bijzonder onderwijs.
Directeur de heer A van Delden.
cember 1887 klom tot 17 in December 1888, nog bij lange
na niet, ook maar eenigszins, in overeenstemming met de
uitgebreide visschersbevolking van Sclieveningen, doch men
moet daarbij rekening houden met het feit, dat voor die be
volking geregeld vakonderwijs in de zeevaartkunde iets geheel
nieuws is en dat zij niet dan geleidelijk zal doordrongen
worden van het begrip, dat het nuttig is het varensvak be
halve practise!) op de zilte baren, ook nog theoretisch op de
schoolbanken te leeren.
Tevens is een groot gedeelte der leerlingen reeds varende
en wordt daardoor belet de lessen zoo geregeld te volgen,
als het belang van het onderwijs wel zoude vorderen.
Als een verblijdend verschijnsel mag er op gewezen worden,
dat de school 6 volwassen leerlingen telt.
Evenals het vorig jaar wordt het onderwijs driemaal ’s weeks
van 4 tot 7 uren 's namiddags gegeven en wel des Maandags,
Woensdags en Vrijdags.
De leerlingen zijn in twee klassen gesplitst.
Den wensch van den leeraar, dat de noodige middelen
mogen worden beschikbaar gesteld voor eenige goede maritieme
kaarten, inzonderheid die van de Noordzee en de daartoe be-
hoorende zeegaten, neemt de commissie de vrijheid met aan
drang te ondersteunen.
Het verslag omtrent den staat der Academie over 18871888
deelt mede, dat bet bestuur, daartoe door een toegezegd sub
sidie van de provincie Zuidholland in staat gesteld, aanzien
lijke sommen heeft kunnen ten koste leggen aan de aanschaffing
van meubilair en leermiddelen, het schoolgeld der avond
school tot op de helft verlagen, en tevens voldoen aan den
eisch van uitbreiding van het leeraarspersoneel.
Dit laatste blijkt uit de aanstelling, met ingang van 1
I. De Academie van Beeldende Kunsten.