27
Een cursus
gevolgd.
De Afdeeling 0 (Ornament) bestond resp. uit 66 en
49 leerlingen.
In de Afdeeling D (Boetseeren) werd onderwijs aan
62 leerlingen verstrekt.
De Afdeeling E (Bouwkunde) werd wederom zeer druk
bezocht. De eerste en tweede klasse (rechtlijnig teekenen,
projectieleer en de leer van hout- en steenverbindingen)
was uit 107 leerlingen samengesteld; de derde, vierde,
vijfde en zesde klasse (samenstelling en toepassing van
Diaconie-gesticht der Hervormde Gemeente liet 13 ver
pleegden van het onderwijs gebruik maken. De afzon
derlijke cursus voor vrouwelijke leerlingen bestond uit
45. De in de laatste jaren allengs minder druk bezochte
zomercursus was 53 mannelijke leerlingen sterkdie voor
het M O. was samengesteld uit 40 vrouwelijke en 26
mannelijke leerlingen. De schildercursus, hoofdzakelijk
uit dilettanten bestaande, valt in de laatste jaren meer
in den smaak, en werd des winters door 22 vrouwelijke
en 13 mannelijke leerlingen, des zomers door 17 vrou
welijke en 7 mannelijke leerlingen bezocht.
In de Afdeeling A, eerste klasse, elementair onderwijs,
teekenden 137 eerstbeginnende!! naar draad- en meet
kunstige figuren. De tweede en derde klasse (teekenen
naar eenvoudige blokmodellen, graphische voorbeelden en
pleisterornamenten) bestond uit 66 leerlingende vierde,
vijfde en zesde klasse uit 14 leerlingen; in de zevende
klasse (het teekenen naar groot pleister, rompen en ge-
heele beelden) oefenden zich 24 leerlingen; 18 jonge
teekenaren schaarden zich ditmaal om het levend model.
In de Afdeeling B, de verschillende theoretische vakken
bevattende, werd onderwijs gegeven in het rekenen aan
43 leerlingenin de meetkunde aan 50, in de werk
tuigkunde aan 17, in de landmeetkunde aan 13, in de
stereometrie aan 29, in de beschrijvende meetkunde aan
10, in de doorzichtkunde aan 9 leerlingen van den
winteravondcursus. Aan bet onderwijs in ontleedkunde
en proportieleer namen 64 leerlingen deel. Kunstge
schiedenis werd aan een zestiental onderwezenhet on
derwijs in costuumkunde werd aan 7 leerlingen verstrekt.
in de methodiek werd door 13 leerlingen