27 Een cursus gevolgd. De Afdeeling 0 (Ornament) bestond resp. uit 66 en 49 leerlingen. In de Afdeeling D (Boetseeren) werd onderwijs aan 62 leerlingen verstrekt. De Afdeeling E (Bouwkunde) werd wederom zeer druk bezocht. De eerste en tweede klasse (rechtlijnig teekenen, projectieleer en de leer van hout- en steenverbindingen) was uit 107 leerlingen samengesteld; de derde, vierde, vijfde en zesde klasse (samenstelling en toepassing van Diaconie-gesticht der Hervormde Gemeente liet 13 ver pleegden van het onderwijs gebruik maken. De afzon derlijke cursus voor vrouwelijke leerlingen bestond uit 45. De in de laatste jaren allengs minder druk bezochte zomercursus was 53 mannelijke leerlingen sterkdie voor het M O. was samengesteld uit 40 vrouwelijke en 26 mannelijke leerlingen. De schildercursus, hoofdzakelijk uit dilettanten bestaande, valt in de laatste jaren meer in den smaak, en werd des winters door 22 vrouwelijke en 13 mannelijke leerlingen, des zomers door 17 vrou welijke en 7 mannelijke leerlingen bezocht. In de Afdeeling A, eerste klasse, elementair onderwijs, teekenden 137 eerstbeginnende!! naar draad- en meet kunstige figuren. De tweede en derde klasse (teekenen naar eenvoudige blokmodellen, graphische voorbeelden en pleisterornamenten) bestond uit 66 leerlingende vierde, vijfde en zesde klasse uit 14 leerlingen; in de zevende klasse (het teekenen naar groot pleister, rompen en ge- heele beelden) oefenden zich 24 leerlingen; 18 jonge teekenaren schaarden zich ditmaal om het levend model. In de Afdeeling B, de verschillende theoretische vakken bevattende, werd onderwijs gegeven in het rekenen aan 43 leerlingenin de meetkunde aan 50, in de werk tuigkunde aan 17, in de landmeetkunde aan 13, in de stereometrie aan 29, in de beschrijvende meetkunde aan 10, in de doorzichtkunde aan 9 leerlingen van den winteravondcursus. Aan bet onderwijs in ontleedkunde en proportieleer namen 64 leerlingen deel. Kunstge schiedenis werd aan een zestiental onderwezenhet on derwijs in costuumkunde werd aan 7 leerlingen verstrekt. in de methodiek werd door 13 leerlingen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1888 | | pagina 494