41
GROEP IV.
Kunst toegepast op de bewerking der edele metalen
en gesteenten, bevattende werken in goud en zilver,
emailleerwerk, byouteriën, gevatte juweelen, enz.
groote, hoog boven den grond gebouwde restauratie van
den heer G. A. N. Maassen, de bekende hotelhouder in
de Wagenstraat alhier. Links van deze restauratie trof
men einkelijk nog aan het Markerhuis. bewoond door
den Marker Appel en zijn gezin, dat een volkomen ge
trouw beeld gaf van de woningen en het leven op Mar
ken. Het huis was door een Marker timmerman gebouwd
naar een plan uit het jaar 1737 en vormde een der groote,
attractions” van het tentoonstellingsterrein.
Wat de tentoonstelling zelve betreft, raadplege men
den officieelen catalogus, met zeer veel zorgvuldigheid
bewerkt door den heer P. A. Haaxman Jr. en uitgegeven
door de firma W. J. van Hoogstraten alhier.
De nieuwe Kunstnijverheid omvatte 389 inzendingen,
terwijl de catalogus der Oude Kunstnijverheid 621 num
mers aanwees.
Het programma der tentoonstelling bepaalde uitdruk
kelijk, dat alleen die voorwerpen zouden worden toegelaten,
die de Nederlandsche Kunstnijverheid vroeger en heden
ten dage heeft voortgebracht en om vatte de volgende groepen:
GROEP I.
Kunst toegepast op de versiering van gebouwen, be
vattende werken in Steen, Kunststeen, Marmer, Terra-
Cotta, Cement, Pleister, enz.
GROEP II.
Kunst toegepast op de stoffeering van gebouwen, be
vattende werken in hout, machinaal timmer- en meubel
werk, meubelen, kunstdraaiwerk, spiegel- en schilderijlijsten
in hout, carton-pièrre en aanverwante grondstoffen, de
coratief schilderwerk, glasschildering, behangselpapier, enz.
GROEP III.
Kunst toegepast op de bewerking der onedele metalen,
bevattende werken in gegoten en gesmeed ijzerwerk,
koper, lood, zink, brons, tin en ciseleerwerk, emailleer
werk op wapens, haarden en kleine huishoudelijke voor
werpen