23.
uit te spreken. De bemoeiingen van het nieuw benoemde
Dames-comité zullen ongetwijfeld op het onderwijs in dit
vak van gunstigen invloed zijn. Het heeft onze medewerking
ingeroepen om de Hoofden der scholen in overweging te
geven, voor de scholen van dezelfde soort een algemeen leer
plan vast te stellen in den geest van een door dat Comité
overgelegd ontwerp en om het o. a. daarheen te leiden,
dat in 't vervolg reeds in de aanvangsklasse begonnen
worde met het onderwijs in de nuttige handwerken en
dat het gegeven worde binnen de gewone schooltijden en
zoo mogelijk op dezelfde uren. De Vergadering van de
hoofden der burgerscholen en die van de kostelooze en tusschen-
scholen werden door ons uitgenoodigd, indien daartegen geen
bedenkingen bestaan, bij de samenstelling der leerplannen die
denkbeelden toe te passen.
De invoering der nieuwe Wet op het Lager onderwijs
heeft ook op eenige andere punten, met name voor de vakken
vormleer en teekenen, de herziening der leerplannen r.oodig
gemaakt, zoodat de afdoening dezer aangelegenheid eenige
vertraging heeft ondervonden en eerst in den loop van dit
jaar tegemoet gezien mag worden.
Ingevolge het verzoek van Burgemeester en Wethouders
werd door den Heer Boersma, rapporteur der Commissie van
onderzoek en advies in zake het teekenonderwijs op de lagere
scholen, eene handleiding voor dit onderwijs op genoemde
scholen, als uitvloeisel van het werk der Commissie, verstrekt.
Die handleiding is opgesteld geheel in den geest der vroegere
adviezen en met inachtneming van de opmerkingen daar
tegen gemaakt in eene vergadering der Hoofden van scholen
met die Commissie onder voorzitting van den Wethouder
van onderwijs in tegenwoordigheid van den Districts- en
van den Arrondissementsschoolopziener gehouden. Boven
dien was de rapporteur der Commissie, als samensteller
der handleiding in nader overleg getreden met de HH. Knop
pies, De Ridder, Ligthart en Van Swieten, Hoofden van
scholen, die zich bereid verklaard hadden een proef te nemen
met het hier beoogde teekenonderwijs.
Burgemeester en
scholen voor on- en minvermogenden
teekenmethode toekomen, maar lieten
al of niet invoering dier methode
over.
Wethouders deden aan de Hoofden der
een exemplaar der
aan hun oordeel de
op hunne school