23.
nu
één
is zeer afwisselend. Neemt dit aantal toe, dan is versterking
van liet personeel noodig en moet daarin binnen zeer korten
tijd worden voorzien. Immers nog in de laatste dagen van
September klimt bet aantal leerlingen en reeds den Isten
October wordt de cursus geopend. De nieuwe Verordening
laat daarom de aanstelling van personeel in het algemeen
aan Burgemeester en Wethouders over. De leerstof is ook
min of meer gewijzigd. Bij rekenen is ook vormleer ge
voegd terwijl voor de meisjes het onderwijs in de nuttige
handwerken is opgenomen. De ervaring toch had geleerd
dat daarop bijzondere prijs werd gesteld. De lesuren zijn
zoo geregeld dat de meisjes één uur vroeger komen en
uur vroeger heengaan dan de jongens. De toelage aan
de hoofden en aan de onderwijzers der Herhalingscholen
werd verhoogd.
De vlucht die dit onderwijs genomen heeft ging de ver
wachting te boven. Op 31 December werden de openbare
Herhalingscholen bezocht door 213 mannelijke en 232
vrouwelijke leerlingen. Het totaalcijfer is dus 445 tegen
257 ten vorige jare.
Het aantal leerlingen was verdeeld als volgt
Aan de Ammunitiehaven 78 mannek 64 vrouwel.
Hoefkade 72 mannel. 117 vrouwel.
Lombardstraat 27 mannel. 21 vrouwel.
Duinstraat 36 mannel. 30 vrouwel.
Een bewijs van de waardeering van het onderwijs is dat
onder de ingeschrevenen vele leerlingen van den vorigen
cursus waren.Hoewel vele candidaten wegens onvoldoende^
kennis moesten worden afgewezen, bleef het getal toe-
gelatenen toch te groot voor het beschikbaar personeel.
Het aantal onderwijzers werd daarom uitgebreid. Op de
Herhalingschool aan de Hoefkade worden de jongens voor
elk vak afzonderlijk geclassificeerd. Daarbij doet zich dan
menigmaal het verschijnsel voor dat een jongen voor taal
in de hoogste, voor rekenen in de laagste klasse zitop
die wijze krijgt elk onderwijs in die mate, waaraan hij
behoefte heeft. Bij het onderwijs in het rekenen is het zeer
gewenscht, dat de jongens en de meisjes gescheiden zijn, de
taal beweegt zich bij beide vrijwel over dezelfde stof, maar
ten opzichte van het rekenen verkeeren de jongens in een
ander geval, omdat behalve het maatschappelijk leven ook
het ambacht of beroep zijn eischen stelt. Het ondërwijs in