24
Directeur Dr. E. H. Groenman.
II. De Hoogere Burgerschool voor jongens met
vijfjarigen cursus.
Belangrijke voorvallen met betrekking tot liet onderwijs
vallen over 1889 voor deze school niet te vernielden.
Het onderwijzend personeel onderging geene verandering.
Bij het toelatingsexamen slaagden van de 54 adspiranten
voor de 1ste klasse en de 7 adspiranten voor de 2de klasse,
respectievelijk 43 en 4, terwijl de overigen moesten worden
afgewezen, welk lot mede te beurt viel aan den eemgen
adspirant voor de 3de klasse.
Het overgangsexamen had tot resultaat, dat uit ieder der
beide laagste klassen 24 der 31 leerlingen tot eene hoogere
klasse konden worden bevorderd.
16 van de 17 leerlingen der hoogste klasse mochten het
getuigschrift erlangen van het eindexamen. 2 hunner zetten
hunne studiën voort aan eene Hoogere Burgerschool met
vijfjarigen cursus, en 1 aan de Handelsschool te Amsterdam
1 slaagde bij het Litterarisch mathematisch examen, 1 volgt
de lessen aan de Rijkslandbouwschool te Wageningen, 3
werden geplaatst op handelskantoren, 1 bij de administratie
der gasfabriek alhier, 1 ging naar het Instructie-bataljon te
Kampen, 1 wenscht examen af te leggen voor surnumerair
bij de posterijen en 1 voor surnumerair bij ’s Rijks belas
tingen, 1 bekwaamt zich voor de akte voor het middelbaar
onderwijs in geschiedenis en aardrijkskunde, terwijl eindelijk
1 de lessen der derde klasse nog eens een jaar volgt.
Van de leerlingen, die uit de tweede klasse de school
verlieten, werd 1 toegelaten tot de Tooneelschool en 1 tot
de Machinistenschool te Amsterdam, terwijl omtrent leer
lingen van den vorigen cursus nog kan worden vermeld, dat 1 is
geslaagd in het examen voor de Koninklijke Militaire Academie
te Breda, en 1 in dat voor surnumerair bij ’s Rijks belastingen.
Moest een der kosteloos op de school geplaatste leerlingen
wegens gebrek aan vlijt en minder goed gedrag van de school
worden verwijderd, wij kunnen overigens verklaren, dat de
leerlingen met ijver werkten, de uitkomsten van het onder
wijs bevredigend zijn en directeur en leeraren zich met
nauwgezetheid van hunne taak kwijten.