39
h
het leven te roepen. Een tweede bewijs vindt men in de
haven niet hare voortreffelijke inrichtingen voor de scheep
vaart, welke sedert 1873 te Vlissingen bestaat. De aanleg
van deze werken welke ruim 9 millioen kosten en die met
het spoorwegnet in onmiddellijke verbinding werden gebracht,
heeft ook daar geen handel van noemenswaardigen omvang
doen ontstaan.
Die ondervinding op andere plaatsen verkregen, moet
tot de slotsom leiden, dat voor Scheveningen, een haven op
groote schaal met belangrijke havenwerken, slechts teleur
stelling zou opleveren. Indien ondanks dit alles de aanleg
eener haven voor Scheveningen een levenskwestie blijft, dan
ligt de oorzaak daarvan voor de hand Het is toch algemeen
bekend, dat drie vierden der Scheveningsche vloot tijdens
de haringvisscherij genoodzaakt is naar Vlaardingen te zeilen
en dat als gevolg van dien toestand de haringhandel te
Scheveningen wat de prijzen betreft, geheel beheerscht wordt
door dien te Vlaardingen. Terwijl aldaar haring in overvloed
wordt aangevoerd gaan te Scheveningen soms dagen voorbij
dat geen enkel vaartuig het strand nadert. Van daar dat
tal van ondernemingen, zooals scheepmakerijen, kuiperijen,
mandenmakerijen, zeilmakerijen enz. welke vroeger aan hon
derden gezinnen brood verschaften, ieder jaar achteruitgaan.
Meer dan een dertigtal visschersvaartuigen, die ieder f 4000.
jaarlijks aanbrachten zijn uit de vaart verdwenen. ’s-Graven-
hage is de eenige stad op de lange kust tusschen den Helder
en den Hoek van Holland, welke zich tot aan zee uitstrekt.
Van daar de eischen dat zoodra men te Scheveningen een
haven wil maken, deze door middel van een fort moet worden
verdedigd. De kosten van een fort met bewapening, worden
door het departement van Oorlog op f2.200.000 geschat,
terwijl de havencommissie van oordeel was dat men met
ƒ1.800.000 kon volstaan. Wordt aan den eenen kant beweerd,
dat een eventueele haven te Scheveningen als toevluchtsoord
en ligplaats voor torpedobooten, groot gemak zou opleveren
en voor ’s lands defensie van belang zou zijn, aan de andere
zijde kan juist de haven gevaar opleveren voor de veilig
heid der residentie. Aan deskundigen blijve de beslissing
overgelaten op hoedanige wijze zulk een fort zou moeten
worden gebouwd. Nadat de Kamer zich tot den Gemeente
raad had gewend, mocht zij met genoegen vernemen, dat
door de concessieaanvragers op nieuw plannen waren in-