60
Uit het te dier zake opgemaakt rapport van de
lieeren van der Vegt en Stang blijkt, dat het
kolenverbruik bedroeg 1.93 Kg. per uur en per
paardenkracht, alzoo minder dan door den fabriekant
was gewaarborgd. De fabrikant had dientengevolge,
krachtens de bepaling van het contract, aanspraak
op eene premie van f 5.563. Deze premie werd hem
tegelijk met den voorlaatsten termijn, groot f 3.500,
uitbetaald, terwijl in het najaar ook de uitbetaling
van den laatsten termijn, groot f 2.125, volgde,
waarmede dit werk geheel voltooid en de leveran
cier ten volle van zjne verantwoordelijkheid ont
heven was.
Op 2 Juli werd het onderhoud der kanaal werken,
waaronder begrepen waren herstel aan de hoofden,
wegens stormschade, en versterking van kanaal-
boorden, aanbestecd voor eene som van f 6.745.
De uitvoering daarvan werd opgedragen aan P. J.
Dubbelman te Dordrecht.
Gedurende de onderhandelingen met Delfland
omtrent de vaststelling der instruction van het
personeel van het ververschingskanaal en gedurende
het badsaisoen bleven de sluizen gesloten.
Op 14 en 15 Maart werd het stoomgemaal in
werking gebracht tot het verkrijgen eener geul in
de voorhaven, op 1 en 2 April voor het doen eener
proefmaling, van 8 —25 April bij wijze van proef
neming voor zomerspuiing, van 1 11 Juni bij
sluiting der binnensluis en van 30 September tut
3 October tot het verkrijgen eener geul in de voor
haven. Te zamen was het stoomwerktuig 329 uren
in werking.
Gelurende den overigen tijd werd bij alle ebge
tijen voor korteren of langeren tijd natuurlijk ge
loosd, met uitzondering van 18 getijen, gedurende