23
5. Schoolgebouwen.
j
Door de firma Kruijswijk, die haar 25jarig bestaan herdacht,
werden vele arme schoolkinderen onthaald.
4. Gang van het ondebwijs.
Het onderwijs gaf ook in het afgeloopen jaar in het al
gemeen reden tot tevredenheid.
Bij het onderwijs in het teekenen wordt op vele scholen
de methode Boersma gebruikt, welke nog te kort in gebruik
is om er een oordeel over te kunnen vellen. Voorloopig is
men over het algemeen met de resultaten tevreden.
Voor het onderwijs in handwerken voor meisjes, dat
dringend verbetering behoefde, is, dank zij de voorlichting
van het Dames-comité, eene nieuwe regeling getroffen.
Het onderwijs in dit vak wordt nu aan alle meisjes eener
school gelijktijdig gedurende drie namiddaguren, van 1 tot
4 uren, Dinsdag, Woensdag of Donderdag, wanneer de jon
gens vrij hebben, gegeven. Door die regeling zijn de on
derwijzeressen in staat de leerlingen, naar gelang van hare
vatbaarheid en haar aanleg voor dit vak welke zeer
dikwijls van de vatbaarheid voor het gewone onderwijs
afwijken in afdeelingen te splitsen.
Bijzonderheden omtrent den toestand van het onderwijs
in dat vak bevat het als bijlage A opgenomen verslag uit
gebracht voor het Dames-comité. Dat verslag getuigt van
de toewijding, waarmede het toezicht wordt uitgeoefend en van
de goede resultaten, die daar nu reeds uit zijn voortgevloeid.
Door godsdienstonderwijzers en onderwijzeressen wordt aan
de leerlingen, wier ouders tot het Ned. Herv. Kerkgenoot
schap behooren, te ’s-Gravenhage op alle scholen, met uit
zondering van de hulpschool, waar de kinderen nog te jong
zijn, deels in alle klassen, deels alleen in de hoogere klassen
godsdienstonderwijs verstrekt. Te Scheveningen werd het
op geen der scholen gegeven.
Eene afzonderlijke klasse op de kostelooze school aan de
Duinstraat te Scheveningen bevat de leerlingendie door
gemis aan aanleg of lichamelijke gebreken achterlijk zijn.
Die maatregel levert goede resultaten op.
De verbouwde school aan de Achterraamstraat is in