23
De Hoofden.
Door de Enquête-commissie werd in het door haar uit
gebracht verslag reeds aangetoond, dat de zienswijze der
Hoofden een onmiskenbaren invloed uitoefent op den toestand
van het handwerken-onderwijs in hunne scholen. Het Comité
van Toezicht heeft gedurende het nog betrekkelijk kort tijd
perk van zijne werkzaamheid ruimschoots gelegenheid gehad
om dezelfde ervaring op te doen. Het erkent dan ook gaarne,
dat de meerderheid* der schoolhoofden ondubbelzinnige be-
Naar aanleiding van het verzoek door sommige school
hoofden tot het comité gericht, om advies voor het opmaken
hunner voordrachten van handwerken-onderwijzeressen, be
sloot het comité een sub-commissie in ’t leven te roepen,
tot wie men zich in soortgelijke gevallen om bericht en
raad omtrent de bekwaamheid en geschiktheid der onder
wijzeressen zou kunnen wenden. Deze taak werd opgedragen
aan Mevrouw Gravelotte en Mejuffrouw Booms, terwijl als
plaatsvervangsters werden aangewezen Mejuffrouw van den
Ende en Mejonkvrouw Quarles van Ufford.
Reeds terstond na zijn in functie treden begon het comité
met het bezoeken der scholen, en ging daarmede tot heden
voort. Alle scholen zijn thans tweemaal, de meeste driemaal
bezocht.
Op het voetspoor van hetgeen indertijd geschiedde door
de Enquête-commissie, belast met het instellen van een on
derzoek naar den toestand van het handwerken-onderwijs
op de openbare scholen dezer gemeente, werd bij deze be
zoeken vooral gelet op de volgende hoofdpunten
I. De Hoofden, en hun invloed op een goede organisatie
van het onderwijs in de nuttige handwerken op hunne scholen.
II. Het Hulppersoneel.
III. De methode van onderwijs en in verband daarmede
het leerplan.
IV. De klasse-indeeling.
V. De hulpmiddelen voor het aanschouwelijk onderwijs.
VI. De grondstoffen, gereedschappen, berging, enz.
VII. De bestemming van het afgemaakte werk.
VIII. Resultaten van het onderwijs in dit vak en oorzaken
van gebrekkigen toestand.
Het comité veroorlooft zich u het een en ander omtrent
zijne opmerkingen bij het bezoeken der scholen mede te deelen.