23
het Hoofd
het hand-
Methode van onderwijs.
Op de meeste scholen is thans de klassikale leerwijze ook
voor dit vak ingevoerd. Enkele dezer zijn zelfs in dit op
zicht zóó uitstekend georganiseerd, dat zij inderdaad als
modelscholen zouden kunnen worden aangewezen. Door de
dat de keus geschiede uit haar, die behalve dat zij zelven
de geschiktheid bezitten tot het geven van goed onderwijs,
tevens in staat zijn, dat onderwijs op de school in zijn ge-
heelen omvang te organiseeren en te leiden.
Bij de nieuwe regeling is, zooals reeds werd opgemerkt,
bepaalddat alle klassen derzelfde school op dezelfde
uren onderwijs in dit vak zullen genieten. Op de voordeelen
van dergelijke regeling is reeds vroeger gewezen. Intusschen
is het daarbij noodzakelijk, dat de onderwijzeres 1ste klasse,
zij die onder toezicht en met medewerking van
der school, belast is met de geheele leiding van
werken-onderwijs, vrij zij in haar bewegingen. De redenen
daarvoor op te geven, mag zeker overbodig heeten. Toch
is deze toestand op de scholen nog niet verkregen. Het
comité vertrouwt echter, dat daar, waar van gemeentewege
in de laatste jaren zooveel moeite en zorg is besteed aan
eene goede organisatie van dit belangrijk deel van het onder
wijs, ook in deze leemte zal worden voorzien.
Alvorens het onderwerp „Hulppersoneel” te verlaten,wenscht
het comité nogmaals terug te komen op het voorstel reeds
door de Enquête-coinmissie gedaan, en waarvoor ook door
ondergeteekeuden bij haar schrijven van 28 October 1889
uwe werkdadige belangstelling werd ingeroepen. „Het daar-
stellen van een cursus over de methodiek van het onderwijs
in de nuttige handwerken, ten behoeve van onderwijzeressen,
die reeds aan de lagere scholen werkzaam, of althans in ’t
bezit zijn der akten voor de nuttige handwerken.” De redenen
voor het uitspreken van dien wensch zijn in meergemeld
verslag vrij breedvoerig uiteengezet, en behoeven dus hier
niet herhaald te worden. Alléén is het comité door zijne
ervaringen gedurende de 15 laatste maanden meer dan ooit
overtuigd, dat de toepassing van dezen maatregel in ernstige
overweging dient te worden genomen. Op grond hiervan
verklaart het zich dan ook ten volle bereid om, desgevraagd,
van voorlichting te dienen bij het ontwerpen en verwezen
lijken van een plan tot oprichting van zoodanigen cursus.