23
Leermiddelen.
In meergemeld verslag der Enquête-commissie werd aan
getoond, dat het klassikaal onderwijs in dit vak niet tot zijn
recht kan komen zonder doelmatige hulpmiddelen voor het
aanschouwelijk onderwijs. Tevens werd daarin terecht opge
merkt, dat deze slechts op enkele scholen voorhanden waren.
Zoowel door de gewaardeerde medewerking van den Wet
houder van Onderwijs als door die der Hoofden, is hierin
gaandeweg voorzien. De meeste scholen zijn thans in het bezit
van de voornaamste dezer hulpmiddelen, en daar, waar dit nog
niet ’t geval is, tracht het zomité de aanschaffing te bevorderen.
medewerking van Hoofden, die het niet beneden zich achten,
óók aan dit vak hun bijzondere aandacht te wijden, is daar
gezorgd zoowel voor het volgen eener goede methode, als
voor doelmatig ingerichte leerplannen, terwijl bekwame on
derwijzeressen daar een onderwijs verstrekken, dat werkelijk
goede resultaten oplevert.
Mag het comité slechts spreken van enkele scholen, waar
de toestand zoo bevredigend is, toch mocht het tot zijn ge
noegen bij de schoolbezoeken opmerken, dat op verreweg
het grootste aantal der scholen een duidelijk merkbaar streven
bestaat om het onderwijs in de nuttige handwerken stelsel
matig in te richten een streven, dat evenwel uit den aard
der zaak met zeer verschillenden uitslag bekroond wordt.
Dat intusschen zoowel bij zeer enkele Hoofden als bij
sommige onderwijzeressen nog steeds eene vooringenomen
heid bestaat tegen de klassikale leerwijze zou zeker ver
klaarbaar zijn, indien de resultaten, zonder deze verkregen,
de vergelijking konden doorstaan met die, welke erlangd
worden door goed ingericht klassikaal onderwijs. Zoolang
dit echter niet het geval is, blijft het comité aandringen op
het volgen der klassikale methode, als zijnde de eenige die,
oordeelkundig toegepast, bij het schoolonderwijs goede
vruchten kan geven. Het blijft het vertrouwen voeden, dat
de ondervinding in dit opzicht ’t laatste woord spreken zal
ten gunste dezer leerwijzen en dat de zeer enkele Hoofden
en onderwijzeressen, die zich hiermede nog niet kunnen ver-
eenigen, eerlang tot de overtuiging zullen komen, dat klas
sikaal onderwijs, zoowel om zijn rechtstreeksche resultaten,
als om de indirecte voordeelen daaraan verbonden, de aan
gewezen methode is, óók voor dit vak.