23 Leermiddelen. In meergemeld verslag der Enquête-commissie werd aan getoond, dat het klassikaal onderwijs in dit vak niet tot zijn recht kan komen zonder doelmatige hulpmiddelen voor het aanschouwelijk onderwijs. Tevens werd daarin terecht opge merkt, dat deze slechts op enkele scholen voorhanden waren. Zoowel door de gewaardeerde medewerking van den Wet houder van Onderwijs als door die der Hoofden, is hierin gaandeweg voorzien. De meeste scholen zijn thans in het bezit van de voornaamste dezer hulpmiddelen, en daar, waar dit nog niet ’t geval is, tracht het zomité de aanschaffing te bevorderen. medewerking van Hoofden, die het niet beneden zich achten, óók aan dit vak hun bijzondere aandacht te wijden, is daar gezorgd zoowel voor het volgen eener goede methode, als voor doelmatig ingerichte leerplannen, terwijl bekwame on derwijzeressen daar een onderwijs verstrekken, dat werkelijk goede resultaten oplevert. Mag het comité slechts spreken van enkele scholen, waar de toestand zoo bevredigend is, toch mocht het tot zijn ge noegen bij de schoolbezoeken opmerken, dat op verreweg het grootste aantal der scholen een duidelijk merkbaar streven bestaat om het onderwijs in de nuttige handwerken stelsel matig in te richten een streven, dat evenwel uit den aard der zaak met zeer verschillenden uitslag bekroond wordt. Dat intusschen zoowel bij zeer enkele Hoofden als bij sommige onderwijzeressen nog steeds eene vooringenomen heid bestaat tegen de klassikale leerwijze zou zeker ver klaarbaar zijn, indien de resultaten, zonder deze verkregen, de vergelijking konden doorstaan met die, welke erlangd worden door goed ingericht klassikaal onderwijs. Zoolang dit echter niet het geval is, blijft het comité aandringen op het volgen der klassikale methode, als zijnde de eenige die, oordeelkundig toegepast, bij het schoolonderwijs goede vruchten kan geven. Het blijft het vertrouwen voeden, dat de ondervinding in dit opzicht ’t laatste woord spreken zal ten gunste dezer leerwijzen en dat de zeer enkele Hoofden en onderwijzeressen, die zich hiermede nog niet kunnen ver- eenigen, eerlang tot de overtuiging zullen komen, dat klas sikaal onderwijs, zoowel om zijn rechtstreeksche resultaten, als om de indirecte voordeelen daaraan verbonden, de aan gewezen methode is, óók voor dit vak.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1890 | | pagina 343