105
Gedurende de eerste helft van den cursus neemt in
den regel het getal leerlingen van elke school toe om
tegen het einde van den cursus te verminderen.
Over het algemeen zijn de hoofden van scholen zeer
tevreden over het gedrag en den ijver der leerlingen.
Voor slechts enkelen hunner is het Aer/wt/tm/sonderwijs
eigenlijk in/iaWngsonderwijs. Minder gunstig zijn de
berichten van de hoofden waar het betreft de mede
werking van de werkgevers. Een hunner schrijft in zijn
verslag dat zelfs eene herinnering aan de werkbazen
aan de bepalingen der „Arbeidswet”, niet het minste
gevolg had. „Het late werken”, zoo vervolgt hij, „zal
steeds de kanker blijven, die knaagt aan goed, geregeld
en voortdurend herhalingsonderwijs.’’
Voor een goed deel zijn ongetwijfeld de financiëele
omstandigheden der ouders op het niet-bezoeken der
herhalingsschool van grooten invloed.
Wij namen nota van de opmerking van twee hoofden
van scholen over de plaatsing op de herhalingsscholen
van leerlingen, die de lagere school niet geheel hebben
doorloopen. Wij hebben hieromtrent opgave van feiten
gevraagd.
De leerlingen, toegelaten op de herhalingsscholen A,
ontvangen het daar genoten onderwijs kosteloos. Van
de leerlingen, toegelaten op de herhalingschool B, be
talen er 27 het volle bedrag van het schoolgeld van 3
per cursus, 11 leerlingen worden als minvermogenden
beschouwd en betalen de helft van het hiervoren ge
noemde bedrag, terwijl 24 leerlingen, als zijnde onver
mogend, kosteloos zijn toegelaten.
Bijzonder herhalingsonderwijs wordt gegeven:
in de herhalingsschool voor meisjes der Vereeniging
Licht, Liefde, Leven aan 98 leerlingen en in de school
der Ned. Herv. Gemeente aan de Koningstraat, alwaar
aan 17 meisjes, alle verpleegd wordende in het weeshuis
der Ned. Herv. Gemeente, herhalingsonderwijs verstrekt
wordt.
Aan de verpleegden in het „Huis van Barmhartig
heid” wordt geen herhalingsonderwijs meer verstrekt.
Zondagsscholen.
Op de Zondagsschool der Vereeniging van den H. Vin-