21
B. Bijzonder onderwijs.
I. De Academie van Beeldende Kunsten.
Directeur: de heer A. Van Delden.
Evenals vorige jaren blijft een breede stroom van leer
lingen, zoo van hier als van elders, aan de Academie toe
vloeien en bewijst dit hoezeer het onderwijs aan deze in
richting wordt op prijs gesteld.
Het bestuur der Academie beijvert zich ook door uitbreiding
van leerkrachten en aanvulling van leermiddelen dat onder
wijs te doen beantwoorden aan de steeds klimmende eischen
van den tijd. Het stuit hierbij slechts op één bezwaar, na
melijk den moeilijken financieelen toestand der Vereeniging.
nemen (32 in December 1891 tegen 28 in December 1890).
Het zijn onder hen vooral de ouderen die groote belang
stelling in het onderwijs aan den dag leggen Vooral de
practische lessen, zooals behandeling van zeevaartkundige
instrumenten, het hoogte nemen en het kaartpassen ver
mogen de leerlingen te boeien.
Dat ook van de zijde der reederij het nut der school
meer en meer wordt op prijs gesteld, mag worden afgeleid
uit het feitdat twee der oudere leerlingen, hoewel eerst
22 jaren oud, reeds tot schipper zijn aangesteld geworden.
De leerlingen blijven naar hun leeftijd in drie klassen
gesplitst, de jongsten beneden 14 jaren, die van 14 tot en
met 16 jaren en die boven 17 jaren.
Elke categorie ontvangt driemalen 's weeks (Maandag-,
Woensdag- en Vrijdagnamiddag) anderhalf uur onderwijs.
De eischen van het visschersbedrijf en dit jaar vooral de
vroeg intredende schrobnetvisscherij, maakten dat de beide
hoogere klassen sedert Maart langzamerhand ontvolkt raakten,
om eerst tegen de wintermaanden weer met een behoorlijk
aantal leerlingen bezet te zijn.
Met aandrang ondersteunen wij den wensch van den ver
dienstelijken leeraar, dat voor de aanschaffing van de noodige
hulpmiddelen voor het onderwijs eene eenigszins ruimere
toelage worde beschikbaar gesteld dan thans het geval is.
Eene som van f 100 jaarlijks, uit welke tevens nog moet
worden voorzien in de kosten van schoonhouden, verwarmen
en verlichten van het schoollokaal, is zeker te gering.