practijk wel eens in het belang van het onderwijs afwijkingen
van de Verordening noodzakelijk zouden maken, besloten de
gewijzigde ontwerp-verordening voor kennisgeving aan te
nemen.
Sedert is echter door een aantal leeraren verklaard, dat
door hen het tot stand komen van het ontwerp op hoogen
prijs zou worden gesteld. Curatoren hebben gemeend aan
hun wensch om dit schrijven ter kennis van den Gemeen
teraad te brengen te moeten voldoen, met overlegging van
eene daarbij gevoegde nota van den Rector.
3. Schoolgeboun'.
De toestand van het gebouw, dat in behoorlijken staat
van onderhoud verkeert, geeft geen aanleiding tot bijzondere
opmerkingen. Meermalen werd de wenschelijkheid besproken
om een nieuw gebouw voor het Gymnasium in te richten
de noodzakelijkheid daarvan doet zich bij het toenemend
aantal leerlingen in steeds klimmende mate gevoelen.
Ofschoon ook in het afgeloopen jaar omtrent eene ver
plaatsing en den bouw van een nieuw Gymnasium verschil
lende denkbeelden zijn geopperd, mocht het tot nog toe niet
gelukken daarvoor een geschikt terrein te vinden.
4. Personeel.
In plaats van Dr. F. A. F. C. Went werd op 20 Januari
tot leeraar in de natuurlijke historie benoemd de heer Dr.
A. Borgman, leeraar in de natuurwetenschappen aan de Rijks
Hoogere Burgerschool te Warffum, die op 1 April zijne
betrekking aanvaardde. De tweede op de aanbeveling was
de heer J. van Breda de Haan, doctorandus in de plant- en
dierkunde te Leiden. De lessen in de natuurlijke historie in
de eerste en tweede klasse werden gedurende de maanden
Februari en Maart waargenomen door den heer Pakeav, aan
wien daarvoor eene gratificatie van f 200 werd toegekend.
Met leedwezen moet hier worden vermeld, dat de ge
zondheidstoestand van den leeraar in het Engelsch Jhr. B.
L. Teding van Berkhout hem het geven van onderwijs reeds
in het begin van het jaar onmogelijk maakte. Dientengevolge
werd de waarneming zijner lessen opgedragen aan den heer
C. van Tiel, leeraar aan de Hoogere Burgerschool met öjarigen
cursus alhier, die echter niet meer dan 8 wekelijksche les-