36
Adviezen werden uitgebracht:
I. aan den Minister van Waterstaat enz. in zake het
Ontwerp-Reglement, houdende algemeene bepalingen betref
fende de Kamers van Koophandel. Omtrent enkele punten
van het voorstel, waarmede zij overigens als geheel met
ingenomenheid kennis nam, veroorloofde de Kamer zich
enkele opmerkingen. Zij wenschte in de eerste plaats vast
gesteld te zien, dat de Kamers van Koophandel als scheids
rechter konden optreden bij geschillen tusschen patroons en
werklieden. Het veld voor de keuze van leden der Kamers
wenschte zij mede te zien uitgebreid, door de keuze mogelijk
te maken van industriëelen, niet gevestigd ter plaatse waar
de Kamer zetelt. Behoudens deze opmerkingen met enkele
anderen van minder ingrijpend belang, vereenigde de Kamer
zich met het voorstel.
II. aan denzelfden Minister bij brief van 23 Juni 1891,
betreffende het Ontwerp tot instelling van een Centralen
Raad voor Handel en Nijverheid. De Kamer achtte het on
vermijdelijk dat in een adviseerend lichaam, zooals dat bij
dit Ontwerp door de Regeering werd voorgesteld, de belangen
van den Handel, met achterstelling van die der Nijverheid,
te zeer op den voorgrond werden geplaatst. Zij meende ook
dat de belangen van twee zeer uiteenloopende takken van
volksbestaan, niet door een en hetzelfde lichaam konden
worden behartigd. De Kamer gaf daarom in overweging het
voorstel te splitsen en over te gaan tot de instelling van
VIII. tot de Nederlandsche Kamer van Koophandel te
Londen in antwoord op haar vraag omtrent hetgeen door
haar kon worden verricht in het belang van den handel in
vruchten enz. van het Westland op Engeland. De Kamer
gaf, op voorlichting van de Vereeniging „het Westland” en
verdere deskundigen, de meest uitgebreide inlichtingen.
betuigen met een verzoek der Kamer van Koophandel te
Rotterdam, ten einde eene betere regeling te verkrijgen der
treinverbindingen met Duitschland, opdat, ook in het belang
der reizigers uit de Residentie, het traject Rotterdam-Ober
hausen, gelijk worde aan dat van Amsterdam en genoemd
station.
i