122
»0p */211
»1 M.van
«den vloer
per
«Het eenige wat mij spijt, is. dat er geene boven-
«klepramen met wangen zijn aangebracht, maar boven-
«schuiframen.
»I)e kiepramen met wangen voldoen veel beter.”
Bij den bouw of verbouw van scholen worden thans
ook kiepramen aangebracht. Terwijl uit liet vorenstaande
blijkt hoe goed op de daargenoemde school én ver
warming én ventilatie zijn, is op zeer vele scholen de
verwarming echter nog gebrekkig, vooral daar, waar
in het belang der ventilatie de ramen dikwijls open
moeten staan. Zooveel mogelijk wordt in dit gebrek
voorzien, door liet plaatsen van kachels van een beter
model, waardoor het mogelijk wordt, ook op zeer koude
dagen, eene voldoende temperatuur te krijgen.
In het laatst van 1892 werd opnieuw voor den tijd
van 5 jaren aanbesteed de levering van schrijf- en
teekenbehoeften. Ten gevolge van eene andere wijze van
aanbesteding dan vroeger, konden thans billijker prijzen
bedongen worden.
Evenals vorige jaren werden vastgesteld de bedragen,
aan de hoofden van scholen uit te keeren als vergoe
ding voor het doen aanmaken der schoolkachels en voor
het dagelijksch schoonhouden der lokalen en als toelagen
aan kweekelingen, terwijl voorts voor elke school werd
vastgesteld een maximum voor het aanschaffen en
onderhouden van schoolboeken, leermiddelen enschool-
Ravesteijnstraat in Maart 1892 is het volgende ontleend
«De school is alleruitmuntendst. in alle opzichtep.
«licht, lucht, verwarming, ruimte, inrichting.
«De lucht was zoo frisch, dat van den reuk, die deze
«arme kinderen van zich geven zelfs niets te bemerken was.
«Ziehier dan ook de cijfers der koolzuurbepalingen
1.0. Vol. koolzuur per mille in vertrek 10.
1.1 11.
0.9 4.
«De 40 kinderen waren twee uren in het schoolvertrek
«geweest, zonder liet voor een poos te hebben verlaten.
«Op eene plaats midden tusschen de kinderhoofdjes
«gekozen, was het koolzuur cijfer zelfs niet honger dan
«1.3 vol. per mille.”