20
circulaires van den Wethouder van Onderwijs worden er in
medegedeeld en komen zoo onder aller oogen.
Het leerplan voldoet over het algemeen goed.
In de methodes, gevolgd bij het onderricht in het teekenen
en zingen, bestaat geene eenheid.
Op de kostelooze scholen worden het meest toegepast de
methodes Boebsma en Molkenboer. op de tusschenscholen en
burgerscholen, op weinige uitzonderingen na. de eerste methode.
De methode Chevé wordt meestal toegepast op de koste
looze scholen, terwijl op de anderen, behalve hier en daar
eene eigene, ook nog gevolgd worden de methodes Hoi. en Worp.
Aan het gymnastiekonderwijs nemen op de meeste scholen
alle leerlingen deelaan enkele scholen echter de laagste
klassen niet.
Bijzonderheden omtrent den toestand van het onderwijs
in de nuttige, handwerken worden gevonden in het als
bijlage A opgenomen verslag uitgebracht door het Dames
comité.
Algemeen wordt dit onderwijs klassikaal gegeven; het
getal onderwijzeressen is nog niet gelijk aan dat der klassen
en op meer dan ééne school zijn dezen te sterk: het getal
toch van 25, dat ruim groot is. wordt meer dan eens over
schreden
Evenals het vorige jaar werd op de scholen, behalve te
Scheveningen en die aan de van-Ravensteijnstraat en eenige
burgerscholen, godsdienstonderwijs gegeven door en voor
rekening van het Ned. Herv. Kerkgenootschap.
De methode van het handelend aanschouwingsonderwijs
treedt al meer en meer op den voorgrond; op vele scholen
wordt zij toegepast, zoo dikwijls er aanleiding toe bestaat;
het telraam is daarbij vervangen of wordt voorafgegaan
door kubes en stokjes, die door de leerlingen zelven be
handeld wordenbij de leer der breuken worden door de
leerlingen zelven bladen en strookjes papier verdeeldbij
de berekening van oppervlakten staat het teekenen met
meetstokje en graadboog, ook al weder door de leerlingen
zelven, op den voorgrond. In enkele scholen worden, in de
hoogere klassen, de netwerken van verschillende lichamen
in carton uitgesneden en ineengezet.
Een der Hoofden der burgerscholen vermeldt hieromtrent
in zijn verslag het volgende
„dit jaar is een aan vang gemaakt met het onderwijs in