20
„handvaardigheid. toegepast als handelend aanschouwings-
onderwijs; daarbij wordt, hoewel zeer verkort, gevoegd de
„methode, voorgeschreven door de Parijsche gemeentescholen
«zonder ateliers, voor het ..travail manueF'. Wij passen dat
«in hoofdzaak toe op het verkrijgen van duidelijke begrippen
„van meetkundige figuren, later lichamen, van meten en
„berekenen langs aanschouwelijken weg. De resultaten zijn,
„den korten tijd in aanmerking genomen, goed De lief-
„hebberij der leerlingen is verrassend, hunne activiteit ver-
„rukkelijk".
Door den Gemeenteraad is over het jaar 1893 beschik
baar gesteld (bij wijze van proef) eene som van 500 voor
personeel en van 100 voor leermiddelen ten behoeve van
een' avondcursus, toegankelijk voor leerlingen der hoogste
klassen van openbare kostelooze en tusscheuscholen, om hun
op dien cursus onderwijs te doen geven in handenarbeid
voor jongens, handwerken voor meisjes en voor beiden in
zoodanige algemeene kennis als voor den arbeidersstand
wenschelijk en nuttig wordt geacht. Het initiatief tot het
oprichten van dezen cursus is genomen door het Hoofd der
school aan den Noordwal, die dan ook met de organisatie
is belast gewordende cursus zoude ook op die school
worden gehouden op 4 avonden in de week van 1 Januari
31 Maart en van 1 October—31 December. Door Burge
meester en Wethouders zijn daarbij benoemd 2 onderwijzers
en 3 onderwijzeressen.
Van de schoolbibliotheken wordt over het algemeen veel
gebruik gemaakt; aan verscheidene scholen wordt lang
zamerhand ook eene verzameling boeken bijeengebracht ten
dienste van het onderwijs.
De steilschriftniethode wordt reeds al meer en meer toe
gepast; waar dat geschiedt, is men zeer tevreden over de
resultaten welke vooral groot zijn op hygiënisch gebied en
wel op de houding van het lichaam.
De leermiddelen waren over het algemeen voldoendehet
gehalte schijnt ook goed, maar scherpe keuring blijft aan
bevolen. In verscheidene scholen is gebrek aan berging.
In het belang der zoo zeer gewenschte aansluiting van
het lager aan het middelbaar onderwijs, meende onze Com
missie er Burgemeester en Wethouders op te moeten wijzen,
bij schrijven van 3 Nov. 11., dat die aansluiting groot gevaar
loopt wanneer de eischen van toelating tot de Hoogere