20
III. Bijzonder onderwijs.
De indruk die verkregen werd bij het bezoeken van ver
scheidene scholen voor bijzonder onderwijs, was. zooals ook
in het vorige jaarverslag geconstateerd konde worden, over
het algemeen gunstig.
In de minder gewenschte inrichting van sommige scholen,
voor zooverre deze de lokalen betreft, is hier en daar ver
andering ten goede gekomen.
De dagschool voor jongens aan de Koningin-Enimakade
werd opgehevenhet hoofd, de heer P. T. van der Meulen
opende echter eene nieuwe dagschool voor jongens met den
heer A. J. van Gemekt, op het Buitenhof Op deze school
werd de slöjd toegepast op het gewone onderwijs en is er
zelfs de grondslag vanhet handelend aanschouwend on
derwijs wordt dan hier ook geheel en met goed gevolg
toegepast; de cursus in de slöjd, een deel uitmakende van
het onderwijs, wordt gegeven tijdens de gewone lesuren. In
hoeverre nu de experimenteele methode van onderwijs, zooals
die op deze school wordt toegepast, ook voor later goede
resultaten zal opleveren, zal nog moeten blijken; immers
de school, eerst in September geopend, telt thans van den
leeftijd van 911 jaren 7 kinderen en van die van 12 jaren 1.
Ook aan de school van het Departement ’s-Gravenhage
van .het Nut’’ wordt sedert eenigen tijd, maar buiten de
gewone lesuren, onderwijs gegeven in handenarbeid waarbij
de slöjd tot grondslag dient. Deze cursus maakt echter
geen deel uit van het gewone onderwijs, zoodat deze dan
ook slechts door enkelen, vrijwillig, wordt gevolgd.
Bij 5 Hoofden van inrichtingen voor bijzonder onderwijs
voor jongens, werd een onderzoek ingesteld omtrent hunne
meening over de eischen in 1892 gesteld bij het toelatings
examen voor de H. B. school met öjarigen cursus. Van
deze 5 Hoofden oordeelden 4 die eischen te zwaar, met
dan die uit de gewone schoolbibliotheek, minder geschikt
voor oudere leerlingen en vroeger misschien reeds door
dezen gelezen.
1) De heer v. Gemekt, die de slöjd in Zweden tot een onderwerp
van studie maakte, is lid der commissie aan welke is opgedragen een
plan met toelichting te ontwerpen voor het onderwijs in de slöjd,
zoowel aan lagere scholen als aan kweekscholen voor onderwijzers.