20 III. Bijzonder onderwijs. De indruk die verkregen werd bij het bezoeken van ver scheidene scholen voor bijzonder onderwijs, was. zooals ook in het vorige jaarverslag geconstateerd konde worden, over het algemeen gunstig. In de minder gewenschte inrichting van sommige scholen, voor zooverre deze de lokalen betreft, is hier en daar ver andering ten goede gekomen. De dagschool voor jongens aan de Koningin-Enimakade werd opgehevenhet hoofd, de heer P. T. van der Meulen opende echter eene nieuwe dagschool voor jongens met den heer A. J. van Gemekt, op het Buitenhof Op deze school werd de slöjd toegepast op het gewone onderwijs en is er zelfs de grondslag vanhet handelend aanschouwend on derwijs wordt dan hier ook geheel en met goed gevolg toegepast; de cursus in de slöjd, een deel uitmakende van het onderwijs, wordt gegeven tijdens de gewone lesuren. In hoeverre nu de experimenteele methode van onderwijs, zooals die op deze school wordt toegepast, ook voor later goede resultaten zal opleveren, zal nog moeten blijken; immers de school, eerst in September geopend, telt thans van den leeftijd van 911 jaren 7 kinderen en van die van 12 jaren 1. Ook aan de school van het Departement ’s-Gravenhage van .het Nut’’ wordt sedert eenigen tijd, maar buiten de gewone lesuren, onderwijs gegeven in handenarbeid waarbij de slöjd tot grondslag dient. Deze cursus maakt echter geen deel uit van het gewone onderwijs, zoodat deze dan ook slechts door enkelen, vrijwillig, wordt gevolgd. Bij 5 Hoofden van inrichtingen voor bijzonder onderwijs voor jongens, werd een onderzoek ingesteld omtrent hunne meening over de eischen in 1892 gesteld bij het toelatings examen voor de H. B. school met öjarigen cursus. Van deze 5 Hoofden oordeelden 4 die eischen te zwaar, met dan die uit de gewone schoolbibliotheek, minder geschikt voor oudere leerlingen en vroeger misschien reeds door dezen gelezen. 1) De heer v. Gemekt, die de slöjd in Zweden tot een onderwerp van studie maakte, is lid der commissie aan welke is opgedragen een plan met toelichting te ontwerpen voor het onderwijs in de slöjd, zoowel aan lagere scholen als aan kweekscholen voor onderwijzers.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1892 | | pagina 328