20
het on-
Algemeene opmerkingen.
Het Comité, ofschoon over het algemeen den gang en de
resultaten van het onderwijs bevredigend achtende, rekent
zich verplicht te waarschuwen tegen een hier en daar waar
genomen streven om, in afwijking van ‘tgene in de wet op
het Lager Onderwijs tot „nuttige handwerken” gerekend
wordt, het haken op het leerplan der lagere scholen te brengen.
Hulpmiddelen. Regeling tan
Leerwijze, Leer- en
derunjs, enz.
Omtrent bovenstaande punten kan het Comité volstaan
met te verwijzen naar de opmerkingen daaromtrent in het
vorige verslag gemaakt. Alleen verdient vermelding, dat bijna
de helft der scholen thans in het bezit is der doozen met
modellen, en dat, naarmate de doozen door de vervaardigers
worden afgeleverd, ook de overige scholen daarvan worden
voorzien. Het nut dezer doozen wordt door de onderwijze
ressen ten zeerste geroemd.
Cursus over de methodiek van het handwerkend er wijs.
Nadat de eerste dezer cursussen den 11 den December 1891
geëindigd was, werd in de eerste maanden van 1892 nog
maals een dergelijke cursus gegeven die door ruim 30 on
derwijzeressen werd bijgewoond.
Voor den derden cursus melden zich evenwel slechts 5
onderwijzeressen aan. Hieruit opmakende, dat door de heide
afgeloopen cursussen grootendeels aan de behoefte was vol
daan. en in aanmerking nemende, dat de 5 bedoelde onder
wijzeressen indien zij zulks gewenscht hadden, aan een der
beide vorige cursussen hadden kunnen deelnemen, meende
het Comité dat van het houden van een’ derden cursus,
waaraan slechts een zoo gering aantal onderwijzeressen zouden
deelnemen, voorloopig moest worden afgezien. Zoowel uw
College als de Wethouder van Onderwijs konden zich met
dit voorstel vereenigen.
Ruim een 60tal onderwijzeressen heeft in het geheel de
gehouden voordrachten bijgewoond, en het Comité had bij
liet bezoeken der scholen meermalen gelegenheid op te
merken, dat het uitgestrooide zaad in goede aarde gevallen is.
de proeflessen bij en gaf naar aanleiding daarvan, zoowel
als van vroeger gemaakte aanteekeningen, haar advies.