20
de meening, dat de techniek
dus door kinderen gemakke-
van het breien. Op dezen
voor het
Daarbij wordt uitgegaan van
van het haken eenvoudiger en
lijker aan te leeren is, dan die
grond werd dan ook het haken als vooroefening
breien in eenige leerplannen opgenomen.
Het Comité kan zich met deze zienswijze geenszins vereenigen.
Het is hier niet de plaats om uitvoerig aan te toonen,
dat de allereerste waarlijk zeer eenvoudige oefening in het
haken, onmiddellijk moet opgevolgd worden door verschillende
meer samengestelde en ingewikkelde handgrepen, welke het
voor ’t minst zeer twijfelachtig maken, of zelfs het eenvou
digste handwerk voor kleine kinderen gemakkelijker is, dan
breiwerk. Meer komt het aan op de vraag, of het werkelijk
bezwaar in heeft, reeds op den zesjarigen leeftijd der kin
deren met het onderwijs in het breien aan te vangen. Dat
dit niet het geval is, werd te zijner tijd in het verslag der
Commissie van Onderwijs” vrij uitvoerig betoogd. Hierop
behoeft dus thans niet opnieuw gewezen te worden. Met
een enkel woord slechts zij aangestipt, hoe de ondervinding
dagelijks leert, dat kinderen uit de volksklasse reeds op 5
en 6jarigen leeftijd van hare moeders breien geleerd hebben,
en dat het dus niet aangaat te beweren, dat onderwijzeressen
op de scholen, aan kinderen van denzelfden leeftijd de eerste
handgrepen van dit werk niet zouden kunnen doen aanleeren,
zonder voorafgegane oefening in het haken. Uit het feit dat
de scholen, waarop het haken als vooroefening is ingesteld,
uitzonderingen zijn, en dat op alle andere scholen, zonder
bezwaar terstond met breien wordt aangevangenblijkt
trouwens dat de meeste onderwijzeressen de denkbeelden van
het Comité omtrent dit onderwerp deel en. Intusschen zouden
wij gaarne de bijzondere opvatting van enkele onderwijze
ressen in deze willen eerbiedigen, ware het niet, dat de voor
een zoo uitgebreid vak toch reeds zoo korte leertijd op deze
wijze feitelijk met een half jaar verminderd wordt. Ook is
bij de schoolbezoeken nergens gebleken, dat leerlingen, welke
aan de hand van bedoeld stelsel onderwijs genoten hadden,
later vlugger en handiger waren, of iets vóór hadden boven
kinderen, die op de gewone wijze breien geleerd hadden,
terwijl dit verschil in de aanvangs-methode, bij overplaat
sing van leerlingen van de eene school naar de andere reeds
tot ernstige bezwaren bij het klassikaal ingericht onderwijs
heeft aanleiding gegeven. Neemt men daarbij in aanmerking