20 de meening, dat de techniek dus door kinderen gemakke- van het breien. Op dezen voor het Daarbij wordt uitgegaan van van het haken eenvoudiger en lijker aan te leeren is, dan die grond werd dan ook het haken als vooroefening breien in eenige leerplannen opgenomen. Het Comité kan zich met deze zienswijze geenszins vereenigen. Het is hier niet de plaats om uitvoerig aan te toonen, dat de allereerste waarlijk zeer eenvoudige oefening in het haken, onmiddellijk moet opgevolgd worden door verschillende meer samengestelde en ingewikkelde handgrepen, welke het voor ’t minst zeer twijfelachtig maken, of zelfs het eenvou digste handwerk voor kleine kinderen gemakkelijker is, dan breiwerk. Meer komt het aan op de vraag, of het werkelijk bezwaar in heeft, reeds op den zesjarigen leeftijd der kin deren met het onderwijs in het breien aan te vangen. Dat dit niet het geval is, werd te zijner tijd in het verslag der Commissie van Onderwijs” vrij uitvoerig betoogd. Hierop behoeft dus thans niet opnieuw gewezen te worden. Met een enkel woord slechts zij aangestipt, hoe de ondervinding dagelijks leert, dat kinderen uit de volksklasse reeds op 5 en 6jarigen leeftijd van hare moeders breien geleerd hebben, en dat het dus niet aangaat te beweren, dat onderwijzeressen op de scholen, aan kinderen van denzelfden leeftijd de eerste handgrepen van dit werk niet zouden kunnen doen aanleeren, zonder voorafgegane oefening in het haken. Uit het feit dat de scholen, waarop het haken als vooroefening is ingesteld, uitzonderingen zijn, en dat op alle andere scholen, zonder bezwaar terstond met breien wordt aangevangenblijkt trouwens dat de meeste onderwijzeressen de denkbeelden van het Comité omtrent dit onderwerp deel en. Intusschen zouden wij gaarne de bijzondere opvatting van enkele onderwijze ressen in deze willen eerbiedigen, ware het niet, dat de voor een zoo uitgebreid vak toch reeds zoo korte leertijd op deze wijze feitelijk met een half jaar verminderd wordt. Ook is bij de schoolbezoeken nergens gebleken, dat leerlingen, welke aan de hand van bedoeld stelsel onderwijs genoten hadden, later vlugger en handiger waren, of iets vóór hadden boven kinderen, die op de gewone wijze breien geleerd hadden, terwijl dit verschil in de aanvangs-methode, bij overplaat sing van leerlingen van de eene school naar de andere reeds tot ernstige bezwaren bij het klassikaal ingericht onderwijs heeft aanleiding gegeven. Neemt men daarbij in aanmerking

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1892 | | pagina 336