21
cadet bij de infanterie hier te lande, gelukkiger in dit
opzicht dan twee zijner makkers, van welke de een genees
kundig werd afgekeurd, de ander voor plaatsing niet in
aanmerking kwam.
Behalve door 29 leerlingen en 2 toehoorders der 5de
klasse werd, tusschen 1 December 1891 en 1 December
1892, de school nog verlaten door 9 leerlingen der 1ste,
5 der 2de, 7 der 3de en 5 der 4de klasse.
Bij het verslag omtrent de Hoogere Burgerschool met
3jarigen cursus wezen wij er reeds op, dat Dr. Ninck Blok
ten gevolge zijner benoeming tot directeur dier school als
leeraar voor de school met 5jarigen cursus verloren ging.
Met bijzondere ingenomenheid maken wij er hier melding
van, dat, nadat hij zijn' nieuwen werkkring reeds had aan
vaard, hij is blijven voortgaan met aan de leerlingen der
5de klasse, die zich voor het eindexamen voorbereidden,
zijn onderwijs gedurende niet minder dan tien uren 's weeks,
en zulks geheel belangeloos, te verstrekken. Dit onderwijs
werd hun gegeven aan de Hoogere Burgerschool met 3jarigen
cursus, doch op uren buiten de lesuren dier school vallende.
De tijdelijke waarneming van de lessen van Dr. Ninck
Blok in de 4de klasse, is door den directeur, overeenkomstig
artikel 8 der Verordening No. 559, opgedragen geworden
aan de heeren Francois, Dr. Coolhaas en van Eek, die daar
door tusschen de Paasch- en de groote vacantie de beide
eersten met vier, de laatste met drie extra lesuren s weeks
zijn belast geweest.
Als opvolger van Dr. Ninck Blok werd door den Gemeen
teraad benoemd Dr. P. Molenbroek, leeraar aan het gymnasium
te Amersfoort, die na de groote vacantie zijne betrekking
aanvaardde. Deze mocht tevens sedert kort van den Minister
van Binnenlandsche Zaken toelating erlangen als privaat
docent aan ’s Rijks-Universiteit te Leiden.
Met veel belangstelling namen wij door tusschenkomst
van Dr. Groenman kennis van het streven bestaande bij
de Vereeniging van directeuren der Hoogere Burgerscholen,
met 5jarigen cursus, om ten eerste eenheid te brengen in
de programma’s dier scholen, ten andere het overgaan van
de leerlingen der eene school tot de andere, waar noodza
kelijk, te vergemakkelijken.