24
in hooge mate het bezwaar doen gevoelen, om al die leer
lingen over tal van kleine vertrekjes te verdeelen. waar zij
zich bij karig licht naar stillevens oefenen. De voortreffelijke
groote schilderzaal, waar uitsluitend naar naakt en gekleed
model geschilderd en geteekend wordt, kan juist om die
reden geene ruimte voor stillevenschilderen afstaan. De Raad
van Bestuur heeft in deze de hulp ingeroepen van het Ge
meentebestuur, om eene tot heden ongebruikte ruimte, welke
met geringe kosten in eene schilderzaal herschapen kan
worden, voor dat genoemd doel in te richten. De zolder
van het nieuwe gebouw achter den tuin, eene ruimte van
150 M2, zou namelijk met weinig kosten zoodanig ingericht
kunnen worden, dat een veertigtal leerlingen daar bij over
vloedig licht naar stilleven konde schilderen. Niet alleen
zoude hierdoor besparing van brandstof en van andere uit
gaven bereikt worden, maar bovendien zou het toezicht van
den leeraar over dezen zich meer en meer uitbreidenden
cursus beter en gemakkelijker worden.
De Raad van Bestuur vond in deze een welwillend gehoor
bij het Gemeentebestuur, dat naar alle waarschijnlijkheid
reeds in het a.s voorjaar deze verbetering tot stand zal
doen brengen.
Met niet minder groote erkentelijkheid gewaagt de Raad
van het goedgunstig besluit van den Gemeenteraad om het
jaarlijksch subsidie met ƒ2000 te verhoogen, zoodat het
nu van 1 Januari 1892 af ƒ14000 bedraagt. Door het in
willigen van dit verzoek is de Raad van Bestuur in staat
gesteld, de bezoldigingen van het meerendeel der leeraren
meer in verhouding te brengen tot de goede diensten, die
velen onder hen sinds tal van jaren bewezen. Eene billijke
erkenning van zulke langdurige diensten door eene matige
verhooging van jaargeld kan niet anders dan den ijver der
leeraren prikkelen.
Wil het onderwijs gedijen en voor den leerling boeiend
en belangrijk blijven, dan behoort de practijk nauw met de
theorie vereenigd te worden. Hetgeen de Academie den
leerling op het papier laat ontwerpen, moet hij als het ware
in de realiteit bezichtigen en betasten, om des te beter
doordrongen te worden van het karakter van zijn ontwerp