34
voor
afmetingen
voor waterbe-
en Co., ontving onze Kamer de navolgende inlichtingen,
aangaande den gang der werkzaamheden in de onderscheidene
afdeelingen.
van Spoorweg-
van
de Hollandsche Ijzeren, de Ned.-Zuid-Afrikaansche, de
de haven van
vormen en
Sumatra,
enz.
De Koper- en Loodpletterijen hadden geregeld bestellingen,
zoowel van Staatswege als van particuliere zijde, zoodat, al
was het dan ook niet met buitengewone krachtsinspanning,
toch voortdurend kon worden gewerkt.
Van de Buizenperserij kan hetzelfde worden gezegd.
De hoofdzaak is en blijft bij deze industrie, waar de pro
ducten voor het grootste deel als gewoon handelsartikel te
beschouwen zijn, de concurrentie met het buitenland. De
hooge invoerrechten in de aangrenzende rijken, zijn voor
de buitenlandsche fabrieken het beste middel om de Neder-
landsche industrie als het ware onschadelijk te maken op
de buitenlandsche markt, terwijl diezelfde fabrieken hunne
producten naar Nederland kunnen uitvoeren, en den strijd
alzoo met succes binnen ons land tegen de Nederlandsche
nijverheid kunnen volhouden. Onder die invloeden gaat ook
de Koper- en Loodindustrie. die in ons land alle reden van
bestaan heeft, achteruit, omdat ten slotte slechts prjjzen te
bedingen zijn, waarbij het voortbestaan als het ware on
mogelijk wordt gemaakt.
De Gieterijen en de afdeeling IJzerconstructien werkten
gunstiger, dank zij de zeer belangrijke contracten, die er
waren uit te voeren. Maanden achtereen werd in die onder
deden der fabriek nacht en dag gewerkt.
In het jaar 1892 werden onder meer aangenomen en
afgewerkt:
voor het Ministerie van Koloniën
219 bruggen van verschillende
voor de Staatsspoorwegen op Java en
Waterkranen, leidingen, reservoirs,
zorging aan de stations;
een aanlegsteiger met toebehooren
Tjilatjap;
800 gesmeed ijzeren schroefpalen met bijbehoorende
onderdeelen
1200 gegoten ijzeren telegraafpalen, enz.
In de werkplaatsen voor de vervaardiging
materiaal werd tengevolge van omvangrijke bestellingen