19 4. Gang van het onderwijs. De bezoeken door onze Commissie aan de scholen gebracht gaven geene aanleiding tot bijzondere opmerkingen, evenmin de examens welke door de verschillende sub-commissiën wer den bijgewoond. Aan meer dan eene school werd de goede en geregelde gang van het onderwijs verstoord zoo door vele, soms lang durige, absentiën van het onderwijzend personeel wegens ziekte, als door het ontberen van geregelde werkkrachten tengevolge van overplaatsingen of benoemingen. In den regel gaan aan de meeste scholen de onderwijzers eenige jaren met de klasse mede. Omtrent de bevordering der samenwerking tusschen het Hoofd en de onderwijzers bestaat nog groot verschilwaar het eene Hoofd schoolvergaderingen zooals ze hier en daar ■worden gehouden, eenmaal per maand, dikwijls met onvol tallig personeel, scherp afkeurt, daar zijn er anderen die daarmede zéér ingenomen zijn. De ijver en geschiktheid zijn, behoudens enkele uitzon deringen, te prijzen; een der Hoofden getuigt onder anderen het volgende: „de jongere onderwijzers doen over het algemeen •’bijzonder hun besthunne toewijding laat weinig te wen- „schen over de klasse-examens hebben daarop, naar mijne „innige overtuiging, grooten invloed.” Over de vorderingen en het gedrag der leerlingen aan de kostelooze scholen werd alleen dan aan de ouders bericht, wanneer er naar gevraagd werd aan de tusschen- en bur gerscholen worden meest 3maandelijksche rapporten afge geven. Over het leerplan werden geene opmerkingen gemaakt. Aan de school aan de Schelpkade werd volgens het leer plan voor dit jaar, zich aansluitende bij dat van het vorige en met dat te zamen ontworpen, geene nieuwe klasse in t Fransch begonnen het is in de 6de en 7de klasse voort gezet naar de gewone methode, in de 5de naar de spreek oefeningen van van Goorhet oordeel daarover is gunstig. Het feit, dat aan de burgerschool voor jongens de 6de klasse te veel leerlingen telt om in één lokaal te worden geplaatst, terwijl de twee laagste klassen in één lokaal ver- eenigd kunnen worden, alsmede de toenemende bevolking der 4de en 5de klassen, bewijst dat plaatsing op deze school, méér gewenscht wordt voor oudere, dan voor jongere leerlingen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1893 | | pagina 283