19
4. Gang van het onderwijs.
De bezoeken door onze Commissie aan de scholen gebracht
gaven geene aanleiding tot bijzondere opmerkingen, evenmin
de examens welke door de verschillende sub-commissiën wer
den bijgewoond.
Aan meer dan eene school werd de goede en geregelde
gang van het onderwijs verstoord zoo door vele, soms lang
durige, absentiën van het onderwijzend personeel wegens
ziekte, als door het ontberen van geregelde werkkrachten
tengevolge van overplaatsingen of benoemingen.
In den regel gaan aan de meeste scholen de onderwijzers
eenige jaren met de klasse mede.
Omtrent de bevordering der samenwerking tusschen het
Hoofd en de onderwijzers bestaat nog groot verschilwaar
het eene Hoofd schoolvergaderingen zooals ze hier en daar
■worden gehouden, eenmaal per maand, dikwijls met onvol
tallig personeel, scherp afkeurt, daar zijn er anderen die
daarmede zéér ingenomen zijn.
De ijver en geschiktheid zijn, behoudens enkele uitzon
deringen, te prijzen; een der Hoofden getuigt onder anderen
het volgende: „de jongere onderwijzers doen over het algemeen
•’bijzonder hun besthunne toewijding laat weinig te wen-
„schen over de klasse-examens hebben daarop, naar mijne
„innige overtuiging, grooten invloed.”
Over de vorderingen en het gedrag der leerlingen aan de
kostelooze scholen werd alleen dan aan de ouders bericht,
wanneer er naar gevraagd werd aan de tusschen- en bur
gerscholen worden meest 3maandelijksche rapporten afge
geven.
Over het leerplan werden geene opmerkingen gemaakt.
Aan de school aan de Schelpkade werd volgens het leer
plan voor dit jaar, zich aansluitende bij dat van het vorige
en met dat te zamen ontworpen, geene nieuwe klasse in
t Fransch begonnen het is in de 6de en 7de klasse voort
gezet naar de gewone methode, in de 5de naar de spreek
oefeningen van van Goorhet oordeel daarover is gunstig.
Het feit, dat aan de burgerschool voor jongens de 6de
klasse te veel leerlingen telt om in één lokaal te worden
geplaatst, terwijl de twee laagste klassen in één lokaal ver-
eenigd kunnen worden, alsmede de toenemende bevolking der
4de en 5de klassen, bewijst dat plaatsing op deze school, méér
gewenscht wordt voor oudere, dan voor jongere leerlingen.