1»
Door een der leden der Commissie werd er op gewezen
dat het gymnastiekonderwijs niet overal tot zijn recht komt,
zoo wegens enkele minder goede onderwijzers, als door de
slechte verdeeling van enkele werktuigen over de scholen
b.v. halters hier zijn er te veel, daar te weinig. De vele
absentien van een’ der gymnastiekonderwijzersteScheveningen
hebben de aandacht getrokken zoowel van de sub-commissie,
als van bedoeld lid.
Voor het onderwijs in de nuttige handwerken wordt ver
wezen naar het als bijlage A opgenomen verslag van het
Dames-Comité.
Het Hoofd der tusschenschool aan den Noordwal, op wiens
initiatief' eene proef is genomen met een’ avondcursus in
handenarbeid en die met de organisatie daarvan is belast
geworden,rapporteert daarover dat voor dat onderwijs, waaraan
door 40 jongens werd deelgenomen en waaraan nu ook teeken-
en eenvoudig stelonderwijs is verbonden, dit jaar jonge leer
lingen zijn genomen, zoodat het onderwijs meer voortgezet
kan worden en er zoodoende nog meer belangstelling zal
worden gewekt. Aan het onderwijs in de handwerken wordt
door 20 meisjes deelgenomen die in twee groepen zijn verdeeld.
Dit onderwijs vult aan, wat sommigen te kort komen aan
het dagonderwijs.
Ook aan de kostelooze school aan de Tullinghstraat,werd
eene proef genomen met handenarbeid speciaal voor jongens;
de cursus begon met 1 April, het getal leerlingen bedroeg
10. Gedurende den ganschen cursus betoonden de leerlingen
grooten ijver, uit verschillende feiten blijkende. De zelfwerk
zaamheid, die bij dit onderwijs geheel op den voorgrond
treedt, het bewustzijn van een juist inzicht op ervaring
gegrond, het voortbrengen van zaken, waarvan ze eerst geen
begrip hadden, het zich steeds meer meester gevoelen over
de te bewerken stof of het gereedschap, de aanschouwing
van het zelf voortgebrachte, hadden eene groote aantrekke
lijkheid voor de leerlingen.
Opmerkzaamheid, nauwgezetheid en vaardigheid waren
bij allen in toenemende mate waar te nemenhet geleverde
werk gaf daarvan zeer bevredigende bewijzen. Waar iedere
onoplettendheid of onnauwkeurigheid of het niet goed hanteeren
van het gereedschap gestraft wordt met een mislukt,
gebrekkig of onvolkomen werkstuk, gevoelen de leerlingen
steeds de behoefte aan het stipt opvolgen der gegeven voor-