1» Door een der leden der Commissie werd er op gewezen dat het gymnastiekonderwijs niet overal tot zijn recht komt, zoo wegens enkele minder goede onderwijzers, als door de slechte verdeeling van enkele werktuigen over de scholen b.v. halters hier zijn er te veel, daar te weinig. De vele absentien van een’ der gymnastiekonderwijzersteScheveningen hebben de aandacht getrokken zoowel van de sub-commissie, als van bedoeld lid. Voor het onderwijs in de nuttige handwerken wordt ver wezen naar het als bijlage A opgenomen verslag van het Dames-Comité. Het Hoofd der tusschenschool aan den Noordwal, op wiens initiatief' eene proef is genomen met een’ avondcursus in handenarbeid en die met de organisatie daarvan is belast geworden,rapporteert daarover dat voor dat onderwijs, waaraan door 40 jongens werd deelgenomen en waaraan nu ook teeken- en eenvoudig stelonderwijs is verbonden, dit jaar jonge leer lingen zijn genomen, zoodat het onderwijs meer voortgezet kan worden en er zoodoende nog meer belangstelling zal worden gewekt. Aan het onderwijs in de handwerken wordt door 20 meisjes deelgenomen die in twee groepen zijn verdeeld. Dit onderwijs vult aan, wat sommigen te kort komen aan het dagonderwijs. Ook aan de kostelooze school aan de Tullinghstraat,werd eene proef genomen met handenarbeid speciaal voor jongens; de cursus begon met 1 April, het getal leerlingen bedroeg 10. Gedurende den ganschen cursus betoonden de leerlingen grooten ijver, uit verschillende feiten blijkende. De zelfwerk zaamheid, die bij dit onderwijs geheel op den voorgrond treedt, het bewustzijn van een juist inzicht op ervaring gegrond, het voortbrengen van zaken, waarvan ze eerst geen begrip hadden, het zich steeds meer meester gevoelen over de te bewerken stof of het gereedschap, de aanschouwing van het zelf voortgebrachte, hadden eene groote aantrekke lijkheid voor de leerlingen. Opmerkzaamheid, nauwgezetheid en vaardigheid waren bij allen in toenemende mate waar te nemenhet geleverde werk gaf daarvan zeer bevredigende bewijzen. Waar iedere onoplettendheid of onnauwkeurigheid of het niet goed hanteeren van het gereedschap gestraft wordt met een mislukt, gebrekkig of onvolkomen werkstuk, gevoelen de leerlingen steeds de behoefte aan het stipt opvolgen der gegeven voor-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1893 | | pagina 284