19 j III. Byzonder Onderwijs. Ofschoon uitbreiding van het leerplan voor de Herhalings scholen niet gewenscht is, wordt er toch op gewezen of er niet één uur konde worden besteed aan het onderwijs in de eerste beginselen van het boekhouden, zóó ingericht dat de aanstaande werkbaas of winkelier genoeg heeft geleerd om een goed overzicht te krijgen van zijne inkomsten en uitgaven. Het Hoofd der herhalingschool B wijst er op dat er aan deze school kosteloos onderwijs wordt genoten door kinderen wier ouders best in staat zijn om in de kosten van dit onderwijs te kunnen bijdragen verhooging van het school geld tot f4.of f5.per cursus, behoud van de toelating van minvermogenden tegen half schoolgeld, maar afschaffing van die van onvermogenden wordt voor deze school in overweging gegeven. Dit onderwijs verkeert over het algemeen in bloeienden toestand tegenover ééne inrichting die werd opgeheven, kwamen er twee bij en gingen mede twee in andere handen over. In het geheel waren er 57 bijzondere scholen. Van deze waren bestemd voor jongens en meisjes 16 jongens 22 meisjes 19 De indruk bij de bezoeken door de verschillende sub commissies gebracht aan verscheidene scholen was, behou dens enkele uitzonderingen, gunstig. Eenige lokalen laten nog steeds te wenschen over. Aan verscheidene scholen werd, evenals aan zoovele open bare scholen.het steilschrift, en ook met goed gevolg, ingevoerd, terwijl mede aan eene enkele meisjesschool de handenarbeid werd ingevoerd. Het bewijs bedoeld bij art. 51c der wet op het lager onderwijs, werd uitgereikt aan 25 onderwijzers en 16 onder wijzeressen, en wel aan: J. Dieperslootvoor de akte als onderwijzer met aan- teekening voor vrije en ordeoefeningen der gymnastiek. H. J. v. d Bosch, voor de akte als onderwijzer.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1893 | | pagina 291