19
Benoemingen.
Bij het benoemen van onderwijzeressen werd, op enkele
uitzonderingen na, door de Hoofden der scholen het advies
gevraagd van de sub-Commissie, die zich met deze taak
belast heeft.
Door deze hoofden daartoe uitgenoodigd. woonde zij de
proeflessen der candidate!! bij en trad voorts met hen in
overleg omtrent de personen, die voor benoeming het meest
in aanmerking kwamen.
Gang tan het onderwijs.
De in 1891 ingevoerde regeling van het onderwijs in de
nuttige handwerken, waardoor alle meisjes eener school dit
onderwijs tegelijkertijd ontvangen, heeft het groote voordeel,
dat de klasse-indeeling voor de handwerken geheel onaf
hankelijk van die voor de overige vakken kan plaats hebben.
Dit bevordert zeer den doelmatigen gang van het onderwijs
daarin.
Intusschen mag het Comité niet nalaten nogmaals met
eenigen klem te wijzen op de wenschelijkheid, dat aan dit
vak meer tijd mocht kunnen gewijd worden. In de gunstigste
gevallen toch blijven de leerlingen der kostelooze scholen
deze niet langer dan tot haar twaalfde jaar bezoeken. De
meesten gaan dan dienen, en ontvangen verder geen onderwijs
in de handwerken. Moge nu de ondervinding al geleerd
hebben, dat een leertijd van 3 uren 's weeks, gedurende 6
schooljaren, bij eene goede organisatie van het onderwijs,
voor tamelijk vlugge leerlingen voldoende is, om zich zóóver
in de verschillende onderdeelen van het vak te bekwamen, dat
zij zich gedurende haar verder leven met de verkregen kennis
en vaardigheid kunnen behelpen, aanbeveling verdient het toch
dit onderwijs verder uit te strekken en te bevestigen.
Reeds deed het Comité eene schrede in die richting, door
bij zijne schoolbezoeken aan te dringen op afschaffing van
minder noodzakelijke onderdeelen van dit onderwijs, alsb. v.
het breien van borstrokken of andere samengestelde kleeding-
het vak. maar ook daarop, dat zij bij de gave van organi
satie van dit leervak in zijn geheelen omvang, tevens grondig
bekend zijn met de beste methode van onderwijs daarin
terwijl eene zekere mate van paedagogische ontwikkeling
hier evenmin gemist kan worden, als bij eenig ander leervak.